Make your own free website on Tripod.com

FAQ IV

Dear Brother Radzwan bin Abdul Razak

It has been really a long time since you have not reply to my letter(respecting affiliation letter etc) and you have not replied to me re-silat in Mauritius. Please let me know of whether you are willing to help us or not. because we have only contacted you for the sole aim of introducing this style in Mauritius, we have relied upon you, otherwise we have had proposals from Indonesia, but i have been waited because i have the conviction that you are serious. Please let me know you final descision at your earliest.

Brotherly yours,

Mohamad Yasin Owadally
Coach and President of the Port-Louis Wushu Association
45, Alma street
Valley-Pitot

 

Mohamad Yasin Owadally

Subject: DISAPPOINTMENT WITH RADWAN!!!!!!!!!!!

In the name of Allah
Dear Brother Onn bin Mohd Jadi,
Assalamualaikum wrt wbt

Radwan left Mauritius thi week, but i, as the president and coach of the Port-Louis Wushu association was much disappointed with him. He was not a friend but a hypocrite! I was discouraged to come and study silat in Malaysia by Radwan so as he would come and teach me, but once he was here he was more close to my students than me, who by the grace of Allah did everything for him. If you are not sincere before the one who made you come here, then what sincerity you would have before Allah!!!

I'm an international coach in wushu, sanda boxing and taichi. I'm gold and silver medallists in the international tounament took place in China 1996, i'm not a child in martial art, but Radwan was trying to get my students at my back to make his business prospering!!What a cheap man!!!

I gave him a big welcome with banners everywhere and with press (paper report) but he turned out to be not a true Muslim brother. You know yourself how much i strived and how much i made efforts to learn this style only because i love to know that there is an Islamic martial art but in vain. What he taught me, you would laugh!! only the basic techniques for less tha a white belt in silat. Dear brother Onn, you could have introduced me to a real master. Because a real master is someone who knows how to be sincere to a president and coach. He taught onlt 4 hours on this 15 days he had been here!!Surprising isn't it?

Some of my studenst also sided to him But this is something good, none of my students knew what silat was, i told them muh before i contacted you, now they are thinking that Radwan would come again and again to teach them. Radzwan changed 4 emails address since i contacted him and fax number also. Formerly he claimed 250 USD AS coah fees, later he asked for 52 USD per student (uniform 30 USD, Application 2 USD, Adat Istiadat-10 USD, and belt 10 USD)and he says in his email "The students will be evaluated to determine their belts after the silat training base on their achievements) The above costs he said, is compulsory and normal procedures to learning silat. He asked me how many students of mine would be present to learn silat, i told him 25, so it is 1360 USD that he would be receiving. Pure money minded. But when he came he did not bring all these things but he brought caps (silat caps) and one for 10 usd, but only four people bought, and i handed over the caps to him. Hr now brought some silat forms and asked every student to fill the forms and to give 10 usd. And there are some students who don't pay in my club because of their financial problem, so he counted and said there are 52 students so you have to give me such and such!!!What nonsense, i gave him about 300 USD, money collected from all students which is more than 250 dollars which formerly he was asking, but he was too greedy, he asked for his coach fee too!!!!You see with what kind of people we are dealing with. We paid his air ticket, lodging, food and everything and he taught me merely nothing, as if we have paind someone for a 15 days journey in Mauritius!!!

He brough three silat magazines in Mauritius to show me, but how cheap he is, when he was about to go he told me to hand over these three magazines to him!!!

May be you are his good friend, but since you was the first one I contacted, i find it good to let you know what experience i had with this chap. He said formerly he would teach me in Mauritius and he discouraged me to come and learn silat in Malaysia, otherwise i wouldhave travelled to Malaysia, now he said to my students to come and learn silat in Malaysia with him.

This is mentality

I could have done many things if he was a tru silat master but he turned to be an imposter. He lies so many times. He did not fulfil what he was bound to do in Mauritius.

Anyway it was a bitter experience, i would like to have a real master in Mauritius not a fake one. And he said the money we handed over to him, would go to the silat association of Malaysia.

Reply to me, and please don't tell him these things, but now you are aware what kind of man he is. I would also post all the email he send me to confirm the contents of my letter.

jazak Allah

 

Reply from Yasin

IN THE NAME OF ALLAH, THE FIRST AND THE LAST

Dear Brother Onn,

Assalamualaikum wrt. wbt.

Thanking you for your reply. It's true you know Ridwan better than me, and its equally true that all Mulims are brothers. May be i was wrong to some extent and may be Ridzwan was right to some extent, but Allah always judges rightly. May be you have never experienced such things in life, but if by Allah you encounter this type of situation, may the Lord help you to overcome it.

Yes its true that in two weeks i could not learn that much, but it was not me who said that i would be prepared to such and such level, it was said by Brother Ridzwan himself. Now for Silat, i really admire the principles and the Islamic ceremonies attached to it. Alhamdoulillah! But if the Prophet (s) himself does not show distingtion between Muslims except in matters of faith, then how can the silat (an Islamic martial art) be extolled physically and theoretically to Malay people only?

Martial Art is a means and Allah is the Maker. Sorry brother Onn, I'm not stabbing Radzwan at his back, how much warmth i and my family had for him i could not say, but something must have been going wrong somewhere. I can say such and such thigs, or you may say such and such things but Allah knows the internal and external, and He is Aleem'l Ghaib. I have known about silat 10 to 15 years back, but i always consider it as a Muslim Martial Art, whereas those students who turned back to Radzwan was only interested with silat as a magical, mysterious style or of supernatural powers. There is no power but in Allah, may be what overfilled my heart i have voiced it.May Allah show you in dream what you could not see in reality! However i apologize to have hurt anybody directly or indirectly, and after all we are Muslims.

Always Brotherly yours

Mohamad Yasin Owadally

Port-Louis
Mauritius
Tel (230) 2401820
Fax (230) 2085374
e-mail- yasin65@hotmail.com

Jazak Allah. Hope you will reply very soon.

Dear Brother Yassin,

I've forwarded your message to Mr.Radzwan Abd. Razak.

For your future conveniences, here I enclose Mr.Radzwan direct e-mail and address:

e-mail: ikwan@tm.net.my

address: Mr.Radzwan Abd.Razak
10A, Jalan Bandar 3,
Taman Melawati,
Hulu Kelang,
53100 Kula Lumpur,
Malaysia.

For your information, Mr.Radzwan is currently quite busy installing new Silat Seni Gayong national curriculums.

Sincerely yours,

 

Assalamualaikum Akak Silver...

Terima kasih kerana sudi melawat laman web PSSGMUM yang tak seberapa nih, dan terima kasih sekali lagi kerana sudi "menjengok-jengok" kami di sini.

Untuk pengetahuan akak, kami telah berusaha untuk mencari segala bentuk maklumat tentang PSSGMUM, termasuklah sejarah penubuhannya. Malangnya, sehingga kini tiada rekod rasmi yang dapat kami perolehi kerana persatuan ini telah tidak aktif lagi sejak pertengahan 1980-an. Setelah puas merujuk kepada HEP UM, kami cuma berupaya mengesan satu laporan tentang aktiviti PSSGMUM untuk sesi 1981/82. Tiada sebarang laporan tentang PSSGMUM untuk tahun-tahun sebelum dan selepas tahun tersebut. Apa yang terdaya kami lakukan ialah merujuk kepada Gurulatih kami, En.Fadhil Ibrahim serta ahli-ahli lama yang masih bertugas di UM. Apa yang mendukacitakan ialah mereka lebih mengetahui tentang PSSGM cawangan UM, yang dianggotai oleh kakitangan UM, TETAPI tidak banyak mengetahui berkenaan Persatuan SSGM Universiti Malaya(dianggotai oleh penuntut UM).

Suatu perkara lagi untuk pengetahuan akak, walaupun PSSGMUM telah dihidupkan semula, tetapi aktivitinya tidak mendapat taraf ko-kurikulum universiti, iaitu tidak diberi jam kredit. Jadi, penuntut yang menyertai PSSGMUM cuma mendapat pelajaran silat sahaja sebagai faedah. Oleh kerana itu, tidak ramai penuntut yang berminat hendak menyertai PSSGMUM. Hal ini menyebabkan aktiviti persatuan tidak dapat dirancang dengan baik, kerana kesibukan ahli-ahli yang aktif.

Oleh itu, jika Akak Silver tidak keberatan, sudilah kiranya akak memberikan semua maklumat tentang sejarah penubuhan PSSGMUM serta aktivitinya yang akak ketahui kepada kami. Tanpa maklumat dari Akak, macam ini ajalah maklumat yang ada dalam laman web PSSGMUM. Kalau Akak ada komen membina tentang maklumat yang kami persembahkan, akak juga dialu-alukan untuk menyuarakannya demi kebaikan semua pihak.

Salam hormat dari kami,

 

 

Assalamualaikum,

Saya seorang guru salah sebuah sekolah di Kulim, Kedah. Sekolah saya ini menubuhkan satu persatuan silat dan tanggungjawab tersebut diberikan kepada saya. Jadi saya ingin menubuhkan Persatuan Seni Silat Gayung Malaysia tetapi menghadapi masalah untuk mendapatkan jurulatih.

Jadi saya inginkan pandangan daripada saudara. Di manakah saya boleh mendapatkan khidmat jurulatih di kawasan atau daerah Kulim.

Sekian,wassalam.

Asri.

Waalaikumussalam Sdr.Asri,

Berhubung tentang kemusykilan saudara, saudara bolehlah berhubung terus dengan PSSGM Bahagian Negeri Kedah Darul Aman. Saudara boleh menghubungi:

Cikgu Adiwijaya bin Hj.Abdullah(YDP PSSGM Kedah)
Tel:03-4910522(rumah di KL)

ataupun

Cikgu Mahyudin bin Mohd.Marzuki(Setiausaha PSSGM Kedah)
Tel:04-7313359

Alamat: 1254, Bt. 1 1/4, Kuala Kedah, 05400 Alor Setar, Kedah.

ataupun

Cikgu Sham Othman bin Shah(Kulim)
Tel:04-4951094

Harap maklum. Sekian dulu, jumpa lagi.

 

Saya ingin mengetahui maklumat lebih lanjut tentang silat seni gayung seperti:

  1. Cawangan Pertubuhan terdekat (USJ , Subang Jaya)untuk saya menyertai Pertubuhan tersebut.
  2. Syarat kelayakan untuk menyertai pertubuhan.
  3. Keperluan untuk penyertaan.
  4. Maklumat lain yang perlu saya perolehi untuk menyertainya.

Alamat saya,
Suraya bt M. Yusof.
No:36, 1st Floor, Jln USJ 8/2A,
UEP Subang Jaya, 47610, Selangor D.E.
Tel : 03-7366885

Assalamualaikum Sdri.Suraya,

Untuk makluman Sdri., di Subang terdapat dua cawangan PSSGM iaitu PSSGM cawangan Subang dan PSSGM cawangan Kampung Melayu Subang. Malangnya, buat masa ini saya tidak memiliki alamat perhubungan berkenaan kedua-dua cawangan PSSGM di atas.

Walau bagaimanapun, Sdri. bolehlah menelefon Cikgu Mohd.Razali bin Hj.Salleh(Presiden PSSGM dan bekas S/U Agong PSSGM/PSSGM cawangan Sel/WP) untuk mendapatkan maklumat tentang gelanggang Gayong di Subang. Jika saya mendapat maklumat tentang hal tersebut, saya akan kirimkan kepada saudari, dalam masa terdekat ini.

Syarat-syarat khusus rasanya tidak ada. Apa yang perlu ialah beragama Islam, serta menjelaskan bayaran keahlian(RM4.00) dan bayaran menjadi murid(RM11.50). Proses kemasukan akan diuruskan oleh gelanggang di mana saudari berdaftar.

Saudari juga boleh menyertai kami di gelanggang Gayong Universiti Malaya. Latihan diadakan pada hari Selasa dan Khamis, jam 5.30 petang, bertempat di belakang bangunan Baktisiswa.

Harap maklum. Sekian, jumpa lagi.

 

Assalamualaikum!

Saya ialah pembina laman web Seni Gayong Saya membina laman tu untuk menambah laman web silat dan menyimpan nota - nota gayong yang saya dapat selama 11 tahun dalam silat gayong dan berkawan dengan orang silat perguruan lain.

Saya rasa kalau ada lah kira nya ibu pejabat gayong mahu membuat laman web resmi biarlah cikgu onn yang kendalikan. Kerana laman web gayong um adalah paling banyak artikel kalau tidak lengkap.

Sepanjang saya belajar seni gayong ini saya sempat pergi ke beberapa negeri di Malaysia. Lain negeri lain silibus nampaknya. Mirip tetapi ada kelainan.Bagi orang lain mungkin tidak seragam bagi saya ia menarik dan mempunyai ke unikan tersendiri.Sedihnya ada guru yang terlalu mahu dirinya diikuti dan murid lupakan ajaran guru yang lain.

Malam jumaat 3-2-2000 haritu saya sempat singgah ke Pusat Sukan Kampung Pandan untuk bertemu rakan - rakan segayong satu Malaysia yang bertanding dalam Kejuaraaan Gayong untuk Wira laga dan Silat Seni. Gembira juga tetapi ada terkilannya. Malam tu macam aktiviti kosong sahaja.Kalau diadakan malam silaturrahim kan bagus. Saya misalnya mahu juga kenal guru - guru dari setiap negeri yang datang. Pelapis dibawah terus Arwah Dato' sedikit yang aktif jadi malam itu kita patut berkenalan. Bekas juara dunia yang bernaung dan tetap kekal dengan Gayong Malaysia juga rasanya generasi baru sekarang kurang mengenali.

Minta maaf mengganggu semoga bertambah artikel cikgu nanti. Saya pernah lihat dalam buku kursus nama cikgu bersama cikgu Anuar Teluk Intan dan Cikgu Rosman Batu Arang.

Salamm..

gagak emas

Waalaikumussalam Sdr.Tempena,

Terima kasih kerana sudi mengirim berita buat saya. Sekurang-kurangnya dapat juga kita sesama anak Gayong bersilaturrahim, terutama dalam hal yang diminati bersama seperti pembinaan laman web dan susur galur Silat Seni Gayong itu sendiri.

Tentang laman web rasmi PSSGM tu, saya menghargai pandangan Sdr. Tempena tu. Tapi, saya bukanlah yang terbaik di kalangan yang terbaik. Laman web PSSGM tu pun kalau Sdr. Tempena perhatikan tidaklah secanggih mana, cuma menggunakan basic HTML aje. Lagu pun rasanya masih ramai lagi ahli-ahli Gayong generasi muda yang mahir dalam selok-belok dunia perkomputeran, terutamanya yang berlatarbelakangkan sains komputer. Tentu laman web rasmi nanti lebih canggih dengan bahasa-bahasa pengaturcaraan seperti JAVA, JAVASCRIPT, CGI,3-D, dll. Saya rasa Sdr. Tempena juga berkebolehan mengendalikan laman web PSSGM rasmi. Secara peribadi, saya suka jika webmaster-webmaster yang mengendalikan laman web Gayong secara sendirian agar duduk semeja dan berbincang tentang penubuhan suatu laman web Gayong rasmi. Jika hendak diharapkan pihak PSSGM Pusat yang memulakannya, saya rasa mungkin agak sukar sedikit memandangkan sumber kewangan PSSGM Pusat pun masih tidak kukuh. Kita boleh daftarkan dulu dengan mana-mana host yang menawarkan service percuma seperti XOOM.COM dsb.

Untuk pengetahuan Sdr. Tempena lagi, semasa saya ingin mengusahakan pembinaan laman web PSSGM UM, apa yang terlintas di dalam kepala saya ialah saya ingin menjadikan laman web PSSGM UM sebagai stor maklumat tentang apa sahaja yang berkaitan dengan Gayong, hasil penyelidikan saya sendiri, sama seperti tujuan Sdr.Tempena mengusahakan laman web Seni Gayong. Saya menggunakan bahan-bahan yang saya perolehi daripada temubual saya dengan guru-guru lama yang sempat saya jumpa, juga bahan-bahan yang saya kumpulkan sepanjang saya aktif dalam Gayong dulu. Bahan utamanya ialah tesis tentang gayong hasil kajian Sdr. Hashim Abd.Ghani, Universiti Malaya. Sebenarnya, masih banyak lagi yang perlu saya lakukan untuk melengkapkan laman web PSSGM UM ini. Maklumlah, Gayong telah wujud sejak 1942, jadi terlalu banyak maklumat yang perlu digali daripada guru-guru lama yang masih hidup.

Idea tentang biografi Dato' Meor Abdul Rahman pula timbul bila saya mengunjungi Cikgu Kalsom di Taiping. Pada ketika itu(1997), telah ada sebuah manuskrip tentang biografi Dato' Meor yang diusahakan oleh Cikgu Wan Mohd.Fauzi. Malangnya, manuskrip ini lebih bias kepada cerita tentang Cikgu Abd.Majid Mat Isa sahaja(Pusaka Gayong). Jadi, Cikgu Kalsom telah meminta saya mengusahakan suatu manuskrip yang lebih adil dan menyeluruh tanpa tertumpu kepada satu-satu tokoh sahaja. Cikgu kalsom juga meminta agar fokus cerita cuma tentang dato' Meor sahaja, dan bukannya mana-mana individu murid-murid tuanya. Walau bagaimanapun, usaha untuk mengumpulkan bahan tentang Gayong ini bukanlah suatu kerja mudah, kerana tiada sebarang peruntukan dikhaskan untuk projek ini. Jadi, saya mengusahakan projek ini secara berdikit-dikit, iaitu mengumpulkan segala maklumat tentang Arwah Dato' ke dalam laman web UM sebelum benar-benar lengkap dan layak untuk dijadikan sebuah buku. Rasanya, masih terlalu jauh lagi jalan yang perlu saya tempuh. Mungkin Sdr. Tempena berminat untuk menjayakan projek ini, bagaimana dengan saudara?

Semasa pertandingan berlangsung di Kampung Pandan, saya sebenarnya berada di Kedah, iaitu di rumah kawan. Jadi, saya tidak berpeluang mengikuti pertandingan tersebut. Tentu ada sesuatu yang menarik tentangnya? Tentang pembawaan guru-guru lama tu, saya rasa biarlah mereka dengan cara mereka. Ilmu Gayong ni cukup banyak dan penurunannya pun cukup meluas. Kalau kita baca tentang cerita Cikgu Izahar dalam laman web PSSGM UM, kita tentu dapat rasakan betapa banyaknya pelajaran yang arwah Dato' telah turunkan kepada anak-anak muridnya. Lain orang dapat lain mata pelajaran. Lain tempat dan lain masa, lain pula bentuk mata pelajarannya. Lagipun, dato' turunkan pelajaran mengikut susuk tubuh dan kebolehan murid-muridnya. Apa yang kita dapat pada hari ini cuma sesuai mengikut susuk tubuh guru yang menurunkan mata pelajaran tersebut. Apa yang penting, kita perlu cari dan gali semua pelajaran Gayong yang telah diperturunkan. Tak gitu Tempena?

Sdr. Tempena ada mengatakan pernah melihat nama saya bersama-sama nama Cikgu Anuar(Teluk Intan) dan Cikgu Rosman (Batu Arang)di dalam buku kursus? Mmmm...buku kursus yang mana tu Sdr.? Seingat-ingat saya, dah lama rasanya saya tak ikuti program bersama PSSGM Pusat(hampir 10 tahun rasanya). Saya pernah mengikuti kursus Gurulatih Muda di UKM pada tahun 1990 dahulu. Ketika itu, Cikgu Anuar Ahmad dan Cikgu Rosman adalah di antara penceramah-penceramah kursus. Adakah kursus yang ini Sdr. Tempena maksudkan? Ataupun nama saya sekadar penghargaan ke atas maklumat yang digunakan di dalam buku kursus? Mmmm...menarik ni. Saya pun tak sangka nama saya ada dalam mana-mana bahan terbitan...Boleh tak Sdr. Tempena cerita lebih sedikit tentang hal ini?

Satu lagi, tentang buku SEJARAH SIAT SENI GAYONG MALAYSIA yang terdapat dalam laman web Sdr. Tempena tu, di mana saudara memperolehi buku berkenaan? Saya ada memperolehi salinan fotostatnya daripada En.Hashim Abd.Ghani(Universiti Malaya). Beliau meminjam buku berkenaan daripada Cikgu Mohd.Razali Salleh(YDP PSSGM sekarang).

OKlah Sdr. Tempena, jumpa lagi.

Sekian. Terima kasih.

 

Assalamualaikum.

Saya berharap agar saudara/i webmaster dapat memaparkan alamat penuh gelanggang PSSGM (gelanggang terbuka untuk orang awam) dan no. telefon (jika ada) yang terkini, khususnya bagi kawasan Bandar Klang, Padang Jawa atau Shah Alam. Jasa baik saudara/i disanjung tinggi memandangkan saya ingin berGayong kembali di gelanggang silat (dah 3 tahun tak bergayong selepas tamat alam persekolahan)

Waalaikumussalam,

Alamat perhubungan bagi gelanggang Padang Jawa:

Cikgu Selamat Mat Raji
Tel.:03-5432564

Alamat perhubungan bagi gelanggang Kelang:

Cikgu Mohd.Rafee Yaakob
Tel.:03-3310936

Buat masa ini, alamat lengkap dan alamat perhubungan gelanggang Gayong se-Malaysia akan diusahakan. Insya-Allah.

 

assalamualaikum.......

saya sebenarnya adalah salah seorang ahli PSSGM Multimedia Universiti, Cyberjaya......terlebih dahulu saya akan perkenalkan diri saya, nama saya Mohd Faizal B M Hairi...Faculti kejuruteraan, Major in Electronics dan sekarang didlm tahun 3....

kami di sini sebenarnya dibawah tunjuk ajar cikgu Ahmad Rasul.....dan sebenarnya kami masih baru di sini..oleh yg demikian kami amat berharap agar dapat menjalinkan hubungan dengan cawangan di sana terutama dalam selok belok pentadbiran dan setrusnya meng organise acara2 yg dapat melibatkan terutamanya semua IPT di Malaysia.......

saya amat berharap dapat meminta tunjuk ajar drp ahli jawatankuasa di sana supaya sedikit sebanyak dapat meberikan sedikit kerja sama kepada kami.....

kami merancang utk meng organise Gayung perdana perngkat IPT disini...oleh yg demikian diharap memberikan sedikit penjelasan dan susur atur yg perlu diambil utk menjayakan aktiviti ini.....

yg benar,

M Faizal B M hairi

Waalaikumussalam Faizal...

Terima kasih kerana menghubungi PSSGMUM. Tentang permintaan Faizal tersebut, pada pandangan saya, Faizal boleh menghubungi PSSGM UPM melalui e-mail kerana dari segi aktiviti pelajar, PSSGM UPM jauh lebih aktif dalam menganjurkan aktiviti berpersatuan.

Untuk pengetahuan Faizal, PSSGM UM beberapa tahun kebelakangan ini telah tidak begitu aktif kerana komitmen AJKnya yang telah berkurangan disebabkan beban kursus di UM. Kami hanya dapat menjalankan aktiviti latihan silat sahaja sepanjang tahun lepas disebabkan ketidakcekapan AJK PSSGM UM. Insya-Allah, mulai tahun 2000 ini, kami mempunyai muka-muka baru yang akan mengambil alih teraju PSSGM UM. Ada di kalangan muka baru ini ialah jurulatih Gayong di negeri masing-masing. Oleh itu, besar harapan saya agar kerjasama dapat dijalin antara PSSGM UM dan PSSGM Multimedia University.

Laman web PSSGM UM sebenarnya diusahakan oleh saya, ONN MOHD.JADI iaitu bekas penuntut UM(program Diploma lepas ijazah, dahulu bergiat cergas dengan PSSGM UKM/1987-1991). Sekarang saya bekerja di UM. Jadi, Faizal janganlah terperanjat jika PSSGM mempunyai laman web sendiri, tetapi dari segi yang lain tidak berapa aktif berpersatuan. Untuk pengetahuan Faizal lagi, di UM, Gayong tidak mendapat taraf ko-kurikulum yang diberi jam kredit. Hanya sebagai kelab riadah sahaja. Sebab itu tidak ramai yang ingin menyambungkan pelajaran silat mereka dengan PSSGM. Ramai anak Gayong yang masuk UM lebih suka menyertai persatuan yang boleh memberikan mereka jam kredit.

Faizal juga boleh menghubungi PSSGM UKM kerana mereka pernah menganjurkan beberapa kali Gayong Perdana, tetapi peringkat daerah sahaja. Sila berhubung dengan:

Cikgu Husaini Salleh husaini@mint.gov.my atau tel:017-8812057.

Cikgu Husaini pernah mengajar di UKM dan bekas AJK PSSGM UKM pada zaman saya di UKM.

Sekian, jumpa lagi.

bersambung...