Make your own free website on Tripod.com

SOALAN LAZIM(FREQUENTLY ASKED QUESTIONS)

Assalamualaikum.Saya merupakan pelajar tahun pertama Universiti Malaya dan amat berminat untuk belajar seni Silat Gayong.Oleh itu saya ingin mengetahui bilakah pengambilan pelajar baru akan dibuat.

--S--

Waalaikumussalam S...

Untuk pengetahuan S, pengambilan ahli baru PSSGM cawangan UM dijalankan sepanjang sesi. Sila menghadirkan diri pada mana-mana hari Selasa dan Khamis, jam 5.30 - 7.00 ptg di padang belakang bangunan Baktisiswa.

Sila bawa pakaian yang sesuai(tracksuit dsb) dan berjumpalah jurulatih yang mengajar untuk menyatakan niat S untuk mempelajari Silat Seni Gayong. S kemudian akan diberi borang keahlian dan diminta untuk mengisinya bersama berapa bayaran keahlian yang patut dijelaskan(RM4 untuk menjadi ahli dan RM11.50 untuk menjalani upacara Mandi Perlimau Tapak untuk menjadi murid Gayong).

Jika ada rakan-rakan lain yang berminat untuk mempelajari Silat Seni Gayong, S bolehlah mengajak mereka bersama-sama.

Diharapkan penerangan yang ringkas ini dapat memberikan penjelasan ke atas masalah S.

 

Assalammualaikum w.b.t,

Saya adalah bekas penuntut Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia semasa belajar di ITM Cawangan Perlis pada tahun 1990 - 1994 dan kini ingin menyambung semula pembelajaran silat gayong ini di Universiti Malaya kerana ianya lebih dekat dengan tempat saya bekerja iaitu di Seksyen 13, Petaling Jaya.

Jadi, dapat kiranya pihak tuan memberikan maklumat lanjut bagaimana saya boleh menyertai sama sessi latihan di Universiti Malaya ini dari segi bayaran yang dikenakan atau terdapat syarat-syarat lain memandang saya bukan warga Universiti.

Sekian terima kasih.

--D--

Assalamualaikum, Saudara D.

Terima kasih kerana sudi melawat laman web PSSGM Universiti Malaya. Saudara di Perlis dahulu di bawah pengawasan Cikgu Nordin Abdul Rahman kan? Saya sudahpun bertemu dengannya. Untuk pengetahuan Saudara, turut berlatih di gelanggang Universiti Malaya ialah dua orang pesilat PSSGM Perlis, iaitu Saudara M(bekerja di Hospital Universiti) dan Saudara S(bekerja di Bank Rakyat, sekarang pindah ke cawangan Perlis).Kedua-dua mereka adalah murid kepada Cikgu Nordin Abdul Rahman.

Saudara boleh sahaja terus mengikuti latihan silat yang dijalankan pada setiap hari Selasa dan Khamis. Masanya ialah 5.30 petang - 7.00 malam, bertempat di belakang bangunan Baktisiswa(boleh tanya pengawal keselamatan UM di mana tempat tersebut). Sila bawa pakaian yang lengkap serta bengkung sendiri(jika ada). Yuran latihan yang dikenakan ialah RM10 sebulan(terutama bagi yang telah bekerja). Saudara boleh berjumpa dengan gurulatih gelanggang, En.Fadhil Ibrahim pada masa latihan, ambil borang keahlian PSSGM(jika belum menjelaskan yuran tahunan) dan selepas itu bolehlah meneruskan latihan bersama-sama pelatih yang lain.

Saya harap saudara berpuas hati dengan penerangan saya. Jika masih terdapat kemusykilan, bolehlah menelefon saya di nombor:03-.......

Sekian, terima kasih

 

A'kum..

Saya masih baru dalam PSSGM dan menyandang Bengkung Pelangi Hijau.. Saya ingin bertanya..apakah boleh utk mengambil Ujian merah..dan berlatih di UM..kerana tempat disini kurang aktif.

TQ

--Z--

Waalaikumussalam Z...

Untuk pengetahuan Z, di gelanggang UM Z dialu-alukan untuk berlatih bersama-sama pelatih yang lain. Latihan diadakan pada setiap hari Selasa dan Khamis(5.30 petang - 7.00 malam) dan Ahad(8.00-10.00 malam). Pada waktu sekarang, latihan ditangguhkan buat sementara waktu disebabkan bulan Ramadan. Z bolehlah menghadirkan diri untuk latihan pada minggu kedua selepas Hari Raya Puasa. Tempatnya, di padang belakang Stor Sukan UM/belakang Baktisiswa. Sila bawa pakaian silat sekali.

Tentang ujian bengkung Pelangi Merah tu, tak dapatlah saya jelaskan di sini kerana ia bergantung kepada sejauh mana jam latihan yang telah diikuti oleh Z serta pencapaian Z dalam silibus kenaikan ke Pelangi Merah. Untuk mengambil Pelangi Merah, Z sepatutnya telah mahir dalam "sekurang-kurangnya" 14 buah tapak kunci mati seni dan dua pentas tapak kunci hidup. Diharap Z tidak menguzurkan diri dari latihan jika ingin mengambil ujian kenaikan bengkung dengan sempurna.

Sekian dulu buat masa ini dan diharap Z berpuas hati dengan penerangan yang telah saya berikan.

 

A'kum..

Saya ingin mengucapkan terima kasih kerana UM sudi untuk memberi peluang kepada anak gayong untuk berlatih di sana..Saya baru berusia 17 thn..apakah UM terbuka untuk semua golongan...?? Okaylah..terima kasih diatas kerjasama pihak tuan..

Bye..

--Z--

Waalaikumussalam Z,

Untuk pengetahuan Z, gelanggang UM walaupun ditubuhkan untuk kegunaan kakitangan dan pelajar UM tetapi dalam soal latihan silat, kami menerima siapa sahaja yang ingin berlatih bersama-sama kami. Untuk pengetahuan Z, di UM ini sebahagian besar ahli aktifnya terdiri daripada penuntut sekolah menengah seperti Z. Malah kelas yang dijalankan pada hari Ahad malam dikhaskan untuk pelajar sekolah yang tidak berkesempatan mengikuti latihan pada petang Selasa dan Khamis. Jika Z mengikuti latihan silat di UM, Z akan didaftarkan untuk menjadi ahli Gayong bagi cawangan Taman Bukit Angkasa kerana keahlian UM hanya terbuka kepada pelajar dan kakitangan UM. Semua pelatih yang mengikuti latihan silat di UM tetapi bukan pelajar atau kakitangan UM telah didaftarkan dengan cawangan Taman Bukit Angkasa, kerana kedua-dua gelanggang dikendalikan oleh gurulatih yang sama. Oleh itu tidak perlulah Z risaukan tentang masalah berlatih di UM.

OKlah Z. Sekian dulu untuk kali ini. Selamat berpuasa dan menyambut ketibaan Syawal.

 

Saya Z dari TNB Bangsar. Boleh tak saya datang melawat tengok gelanggang UM.

Assalamualaikum Sdr. Z...

Terima kasih kerana sudi menghantar e-mel kepada saya. Saudara adalah dialu-alukan untuk mengunjungi gelanggang latihan Gayong di UM. Sdr. seelok-eloknya berkunjung ke gelanggang latihan pada masa latihan diadakan, iaitu pada setiap hari Selasa dan Khamis, dari jam 5.30 hingga 7.00 malam. Sdr. juga dialu-alukan untuk berlatih bersama-sama kami. Apa yang perlu dibawa ialah pakaian yang bersesuaian(pakaian silat atau track-suit warna gelap). Selamat berlatih...

 

A'kum w.b.t,

Saya anak gayung dari UTM Skudai ingin berkenalan dengan saudara segayung dengan saya di UM. Diharapkan dengan perkenalan ini kita dapat bertukar-tukar pendapat dan secara tidak langsung dapat merapatkan silaturahim sesama kita. Saya dalam perancangan untuk membuat homepage Gayong UTM. Boleh saudara bagi pendapat sedikit atau cerita pengalaman saudara membuat homepage. Itu sahaja madah saya. Jumpa lagi!

GAYUNG BERCANTUM BERSATU-PADU
MENGINGAT JUNJUNGAN EMPUNYA SERU
SAMA SENDIRI BANTU-MEMBANTU
SELAMAT SEJAHTERA HALA DITUJU

--A--

Waalaikumussalam A...

Pertama sekali saya ucapkan berbanyak terima ksih kepada saudara kerana sudi mengirim e-mail buat PSSGMUM. Insya-Allah saya akan sampaikan salam saudara kepada anak-anak Gayong UM. Sampaikan pula salam anak-anak Gayong UM kepada anak-anak Gayong UTM.

Secara peribadi, saya mengalu-alukan niat saudara untuk membina homepage PSSGM UTM. Syabas diucapkan ke atas niat murni saudara tu. Tentang pengalaman saya pulak, sebelum saya buat homepage Gayong UM dulu, saya ada buat sedikit study tentang bahasa pengaturcaraan HTML. Saya dapatkan sebuah buku tentang HTML iaitu "Learn HTML in 24 Hours". Buku tentang HTML nih boleh didapati di banyak kedai buku yang menjual buku-buku tentang komputer. Bila kita dah tahu sedikit sebanyak pasal bahasa HTML, barulah mudah untuk kita memahami arahan-arahan untuk membina halaman web kita sendiri. Untuk lebih senang, saudara boleh melayari mana-mana laman web yang saudara suka, kemudian SAVE laman tersebut ke dalam disket, bersama-sama fail gambarnya sekali. Kemudian, saudara buka NOTEPAD pada WINDOWS 95, buka fail yang telah di"SAVE" tadi, dan lakukanlah pengubahsuaian(buang teks, dan gantikan dengan teks saudara sendiri). Kerja saudara akan menjadi mudah jika sauda ada pengetahuan tentang bahasa HTML(hypertext marked-up language). Bahasa HTML ini adalah salah satu bahasa pengaturcaraan yang digunakan untuk homepage selain JAVA dsb. Saya rasa saudara lebih berpengetahuan tentangnya daripada saya. Saudara jadikan first page nih sebagai master page. Jika nak buat page baru, COPY page nih, rename, buang teks lama, dan gantikan dengan teks baru. Jika saudara ada kemudahan scanner, saudara bolehlah scan gambar-gambar aktiviti Gayong dan masukkan ke dalam laman web yang dibina.Arahan untuk masukkan gambar boleh diperolehi dalam buku tentang HTML. Untuk memudahkan saudara mempelajari bahasa HTML, saudara bolehlah pergi ke laman web berikut:

http://www.htmlgoodies.com ataupun search tentang HTML dalam internet(guna search engine spt YAHOO).

Satu lagi, kalau saudara boleh dapatkan editor WYSWYG(what you see is what you get) seperti FRONTPAGE 98, PAGEMILL dsb., kerja-kerja saudara akan menjadi mudah sebab saudara tak perlu nak bersusah payah nak belajar bahasa HTML. Perisian editor nih boleh idapati di kedai-kedai yang menjual CD perisian komputer. Cari yang murah punya pun OK, asalkan tak ada virus.

OKlah A, saya harap penerangan saya nih sedikit sebanyak dapat membantu saudara dalam membina homepage PSSGM UTM. Salam persaudaraan se-Gayong daripada saya dan anak-anak Gayong di sini. Wassalam.

 

Saya ingin mengucapkan terima kasih diatas kerjasama pihak UM. Saya juga mempunyai satu soalan..: Apakah perbezaan diantara Gayong Pusaka dan Gayong Malaysia..?? Terima kasih. Selamat berhari Raya..buat saudara yang sudi melayan e-mail anak gayong..sekian..

--Z--

Waalaikumussalam...

Tentang pertanyaan Z iaitu perbezaan di antara Gayong Malaysia dengan Pusaka Gayong, di sini biarlah saya ceritakan apa yang saya ketahuilah sebab peristiwa penubuhan Pusaka Gayong berlaku pada tahun 1978 iaitu lebih 20 tahun lalu(saya belum masuk Gayong lagi pada waktu itu...). Menurut cerita yang saya perolehi, iaitu daripada majalah Pendekar(dah tak diterbitkan lagi sekarang), juga berdasarkan pertanyaan saya kepada guru-guru lama, Pusaka Gayong ni diasaskan oleh Cikgu Majid bin Mat Isa pada tahun 1978, iaitu selepas beliau dipecat dari jawatan Gurulatih Tertinggi Silat Seni Gayong Malaysia, juga pada tahun 1978. Beliau telah menjadi Gurulatih Tertinggi sejak awal 1960-an lagi. Pemecatan beliau oleh Dato' Meor Abdul Rahman dikatakan berpunca daripada krisis fitnah yang melanda PSSGM ketika itu. Maklumlah, bila berada di atas, tentulah ramai yang tidak menyenanginya(macam kes Datuk Seri Anwar Ibrahimlah kira-kiranya...). Selepas dipecat daripada jawatan Gurulatih Tertinggi, Cikgu Majid dengan mendapat sokongan sebahagian besar daripada anak Gayong Kedah telah mendaftarkan satu pertubuhan Silat Gayong yang baru di Pulau Pinang. Pertubuhan silat yang baru ini diberi nama Pertubuhan Silat Seni Gayong Pusaka Purba(?) yang kemudian ditukarkan kepada Pertubuhan Silat Seni Pusaka Gayong Malaysia. Pertubuhan ini menggunakan Silat Seni Gayong sebagai mata pelajarannya. Apa yang berbeza adalah dari segi pentadbiran sahaja. Dahulu Silat Pusaka Gayong ini menggunakan lambang naga satu semasa PSSGM masih lagi menggunakan lambang naga dua. Lambang naga satu adalah lambang asal Gayong. Sekarang PSSGM telah menggunakan lambang naga satu kembali dan Pusaka Gayong telah menggunakan lambang baru(tiada naga lagi). Dari segi mata pelajarannya, pada pengamatan saya, tidaklah terdapat banyak perbezaannya jika dibandingkan dengan Gayong Malaysia. Cuma yang berbeza mungkin pada sistem bengkungnya kerana pada setiap peringkat bengkung(dari Putih sampai ke Hitam) ada cula masing-masing. Cula-cula selain daripada cula bengkung hitam, bukanlah menunjukkan tingkat mata pelajaran tetapi kebolehan seseorang pesilat tersebut. Lagi banyak cula melambangkan lagi tinggi markah yang diperoleh semasa ujian kenaikan bengkung dijalankan. Sebab itulah bengkung Merah Pusaka Gayong ada tujuh cula sedangkan bengkung Pelangi Merah PSSGM cuma ada tiga cula sahaja. Dalam Silat Pusaka Gayong, terdapat pelajaran Buah Pukulan sedangkan dalam Silat Seni Gayong terdapat pelajaran Serangan Harimau(Kombat). Buah pukulan dan Serangan Harimau ini tidak banyak perbezaannya, cuma buah pukulan adalah lebih ringkas dan tidak melibatkan tangkap-menangkap. Maksudnya, sebaik sahaja musuh menyerang, musuh akan terus diserang balas tanpa perlu menangkis serangan musuh terlebih dahulu. Dalam Serangan Harimau ada juga buah yang serupa ini. Buah Tapak Kunci Mati adalah serupa(cuma namanya sahaja yang ada sedikit kelainan). Buah pentas juga terdapat sedikit perbezaan tetapi buah pentas ini adalah hasil kreativiti seseorang guru. Adat-istiadat juga serupa iaitu ada Perlimau Tapak dan Perlimau Seni, juga Mandi Minyak dsb. Sebagai kesimpulannya, antara Pusaka Gayong dan Gayong Malaysia tiada perbezaan yang ketara baik dari segi mata pelajarannya ataupun adat istiadatnya. Apa yang berbeza adalah dari segi matlamat perjuangan. Seni Gayong Malaysia memperjuangkan warisan yang ditinggalkan oleh Allahyarham Dato' Meor Abdul Rahman bin Uda Mohd.Hashim. Pusaka Gayong pula walaupun meneruskan warisan Dato' Meor Abdul Rahman, tetapi mereka lebih menekankan kepada Seni Warisan Pahlawan Gayong. Pusaka Gayong berpendapat Seni Gayong adalah pusaka peninggalan pahlawan Melayu zaman silam yang bernama GAYONG. Pahlawan Gayong ini menurut Pusaka Gayong adalah nenek-moyang Dato' Meor Abdul Rahman yang hidup dalam abad ke-15 dahulu(wallahu'alam). Ilmu Gayong ini telah diwarisi oleh Daing Kuning sehinggalah sampai kepada Uda Mohd.Hashim, Meor Abdul Aziz dan Meor Abdul Rahman. Saya tidak dapatlah hendak mengulas tentang hal ini kerana tiada bahan sejarah yang boleh dijadikan sandaran. Apa yang kita ketahui, Silat Seni Gayong adalah "dicipta" oleh Dato' Meor Abdul Rahman. Dato' Meor ini mempelajari Silat Seni Gayong daripada datuknya, Syed Zainal. Syed Zainal ini khabarnya mempelajari ilmu Gayong daripada Daeng Ambok Solok, yang mempunyai tali persaudaraan dengan Daing Kuning. Meor Abdul Rahman sebenarnya tidak belajar ilmu silat dari bapanya tetapi dari datuknya. Syed Zainal pula bukanlah orang Bugis tetapi berdarah Arab. Cuma ilmu Gayong itu diperoleh dari orang Bugis dan dipercayai ilmu warisan bangsa Bugis. Maksud "dicipta' di sini ialah Meor Abdul Rahman telah menggunakan segala kepintaran dan kepandaiannya mengolah semula pelajaran silat yang telah beliau ikuti(termasuk ilmu yang diajar olah Hang Tuah di dalam mimpinya)agar menjadi buah-buah silat yang dapat dipakai pada zaman ini. Dato' Meor juga banyak mendapat ilham mencipta buah silat hasil amalan Ibu Gayongnya, iaitu sejenis amalan silat peringkat tinggi. Jadi, beliau adalah Mahaguru Silat Seni Gayong yang tulen, dan bukannya Uda Mohd.Hashim ataupun Meor Abdul Aziz.

Mmmm...panjangnya saya bercerita. Apa-apa hal pun, Z janganlah menjadi keliru tentang hal ini. Pada saya baik Pusaka Gayong ataupun Seni Gayong semuanya OK. Janji Gayong. Kita hendakkan pelajarannya bukannya sengketa para pemimpinnya. Ya Tak?

 

Assalamualaikum wbt.

Berapa lama tempoh mempelajari Silat Seni Gayong?

--F--

Terima kasih kerana sudi melawat laman web PSSGM dan menghantar e-mail kepada saya.

Di sini saya akan cuba seberapa yang dapat untuk menjawab soalan yang ditanyakan oleh saudara F. Tetapi sebelum itu, saya ingin bertanya kepada F sama ada F pernah mempelajari mana-mana seni mempertahankan diri, sama ada Silat Seni Gayong atau pun apa-apa seni bela diri yang lain? Jika F pernah mempelajari sebarang seni mempertahankan diri, mungkin penerangan saya nanti menjadi lebih mudah difahami.

Tentang tempoh masa mempelajari seni silat, hal ini bergantung kepada sejauh mana kemampuan F untuk "menyerap" pelajaran yang diperturunkan. Jika kita rajin mengikuti latihan, mungkin dalam waktu yang singkat kita dapat memperoleh manfaat yang besar dalam latihan silat yang kita ikuti. Dalam Silat Seni Gayong, apa yang ditekankan pada peringkat awal latihan ialah bahagian TAPAK GAYONG, iaitu latihan mengasah kekuatan kuda-kuda dan senjata semula jadi yang terdapat pada anggota badan kita seperti kepala,tangan dan kaki. Apabila kita telah berjaya membentuk anggota badan kita sebagai sejenis senjata, barulah kita diajar tentang bagaimana untuk menggunakan senjata tersebut sewaktu menghadapi lawan, sama ada lawan yang tidak bersenjata mahu pun lawan yang bersenjata. Dalam tempoh ini, kita akan diajar cara untuk mengunci pergerakan lawan(buah kuncian) di samping berkemampuan untuk membuat serang balas ke sasaran lawan yang lemah(buah pukulan). Buah kuncian dan buah pukulan digunakan sewaktu menunggu serangan lawan, tetapi buah pukulan adalah lebih anjal kerana kita tidak perlu menunggu sehingga lawan menyerang baru kita boleh menggunakan buah pukulan ini. Dengan kata lain, selepas kita mengacah lawan dan lawan bertindak balas terhadap gerakan awal kita, buah pukulan akan digunakan untuk memusnahkan lawan, yang terpedaya dengan rentak serangan yang dipancing oleh kita tadi.

Selepas kita mahir mengaplikasikan pergerakan anggota badan kita sehingga membentuk senjata yang ampuh, serta berkemampuan mengunci pergerakan lawan, juga memusnahkan gerakan lawan, kita akan memasuki fasa PECAHAN TAPAK GAYONG, iaitu pelajaran yang berupa teknik menyerang balas ke atas serangan lawan yang berjaya menembusi benteng pertahanan kita, dalam hal ini ke atas kuncian yang berjaya dilakukan oleh pihak lawan ke atas diri kita. Latihan pecahan tapak ini lebih tertumpu kepada membuka kuncian silat kita sendiri sebelum kita didedahkan dengan pelbagai bentuk kuncian untuk dilepaskan. Sebaik sahaja kuncian lawan berjaya dirungkai, kita mempunyai dua pilihan iaitu sama ada ingin mengunci lawan semula atau pun memusnahkan terus lawan. Inilah yang dikatakan TEKNIK MENYERANG BALAS di dalam seni silat Melayu. Kita boleh mendapat gambaran secara sepintas lalu tentang teknik menyerang balas jika kita rajin melihat perlawanan gusti seperti WWF ataupun WCW di TV, di mana setiap kuncian yang dikenakan oleh seseorang penggusti akan dibuka oleh penggusti yang dikunci, dan penggusti yang melepaskan kuncian tersebut akan melakukan serangan balas yang lain pula, sama ada mengunci lawannya pula ataupun melakukan gerakan serangan yang lain.

Apabila kita telah mahir dalam segala aspek pelajaran tangan kosong, maka kita dikehendaki menghadapi lawan yang lebih ramai secara serentak. Di sinilah akan dapat dilihat sejauh mana pelajaran silat yang telah kita ikuti boleh dipertanggungjawabkan untuk menjadi benteng pertahanan diri yang ampuh, dan apakah kita sudah cukup dengan ilmu yang kita ada ataupun tidak.

Kemudian, kita akan memasuki peringkat pelajaran menggunakan senjata tajam. Pelajaran ini berguna untuk menghadapi musuh yang menggunakan senjata tajam seperti pisau, parang dan pedang. Kita akan diajar cara-cara mematahkan serangan lawan yang bersenjata dengan menggunakan tangan kosong sahaja, juga sambil kita juga bersenjata. Belaan bentuk yang kedua(kita bersenjata) adalah lebih berbahaya kerana musuh akan dimusnahkan terus tanpa ampun. Bagi belaan bentuk yang pertama, musuh cuma dikunci dan kita masih berpeluang untuk membuat keputusan apa yang perlu dilakukan terhadap musuh tersebut.

OKlah F. Sehingga di sini dulu penerangan saya. Diharap F berpuas hati dengan penerangan saya.

 

Assalamualaikum......

Saya disini ingin meminta jasa baik saudara untuk menolong saya mendapatkan naskhah buku bertajuk Tempur Tanpa Senjata seperti yang tertera gambarnya dalam homepage pssgmum.

Di manakah saya boleh mendapatkannya di sekitar Kuala Lumpur ini dan berapakah harganya atau ia boleh dipinjamkan kepada saya untuk membuat rujukan.

Saya mengharapkan jasa baik saudara untuk membantu saya dalam hal ini.

Sila hubungi saya secepat mungkin.

Terima kasih.

--S--

Waalaikumussalam Sdr.S...

Untuk pengetahuan saudara, buku "Tempur Tanpa senjata" diterbitkan pada tahun 1990 oleh Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia. Buku ini tiada lagi di dalam pasaran. Harga senaskah buku ini dahulu ialah RM15. Saudara boleh menghubungi Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayong Malaysia(sila lihat laman web PSSPGM di link PSSGMUM) untuk bertanyakan kalau-kalau mereka masih lagi menyimpan naskahnya. Memandangkan telah 9 tahun berlalu, mungkin mereka cuma ada naskah untuk rujukan sahaja.

Saya ada menyimpan satu naskah(fotostat) buku berkenaan. Jika saudara sanggah berminat untuk membuat fotokopinya, sila hubungi saya di:...

 

Assalamualaikum.

Saya hendak membawa Gayong Malaysia ke sebuah sekolah di Merlimau, Melaka. Boleh beri saya contact number untuk pertubuhan atau gurulatih yang berhampiran?

TQ

--F--

Waalaikumussalam F...

Untuk pengetahuan F, untuk membuka gelanggang Gayong di Melaka, F bolehlah menghubungi:

Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia Bahagian Negeri Melaka
Kuarters Penghulu Pengkalan Balak,
78300 Masjid Tanah,
Melaka.
Tel: 06-384 6899
e-mail: pssgm_mel@hotmail.com

Fairuz juga boleh melawat laman web PSSGM bah. Negeri Melaka di:
http://members.xoom.com/pssgmelaka

 

Assalamualaikum,

Saya seorang guru salah sebuah sekolah di Kulim, Kedah. Sekolah saya ini menubuhkan satu persatuan silat dan tanggungjawab tersebut diberikan kepada saya. Jadi saya ingin menubuhkan Persatuan Seni Silat Gayung Malaysia tetapi menghadapi masalah untuk mendapatkan jurulatih.

Jadi saya inginkan pandangan daripada saudara. Di manakah saya boleh mendapatkan khidmat jurulatih di kawasan atau daerah Kulim.

Sekian,wassalam.

--A--

Waalaikumussalam Sdr.A,

Berhubung tentang kemusykilan saudara, saudara bolehlah berhubung terus dengan PSSGM Bahagian Negeri Kedah Darul Aman. Saudara boleh menghubungi:

Cikgu Adiwijaya bin Hj.Abdullah(YDP PSSGM Kedah)
Tel:03-4910522(rumah di KL)

ataupun

Cikgu Mahyudin bin Mohd.Marzuki(Setiausaha PSSGM Kedah)
Tel:04-7313359

Alamat: 1254, Bt. 1 1/4, Kuala Kedah, 05400 Alor Setar, Kedah.

ataupun

Cikgu Sham Othman bin Shah(Kulim)
Tel:04-4951094

Harap maklum. Sekian dulu, jumpa lagi.

 

Saya ingin mengetahui maklumat lebih lanjut tentang silat seni gayung seperti:

  1. Cawangan Pertubuhan terdekat (USJ, Subang Jaya)untuk saya menyertai Pertubuhan tersebut.
  2. Syarat kelayakan untuk menyertai pertubuhan.
  3. Keperluan untuk penyertaan.
  4. Maklumat lain yang perlu saya perolehi untuk menyertainya.

Assalamualaikum Sdri.S,

Untuk makluman Sdri., di Subang terdapat dua cawangan PSSGM iaitu PSSGM cawangan Subang dan PSSGM cawangan Kampung Melayu Subang. Malangnya, buat masa ini saya tidak memiliki alamat perhubungan berkenaan kedua-dua cawangan PSSGM di atas.

Walau bagaimanapun, Sdri. bolehlah menelefon Cikgu Mohd.Razali bin Hj.Salleh(Presiden PSSGM dan bekas S/U Agong PSSGM/PSSGM cawangan Sel/WP) untuk mendapatkan maklumat tentang gelanggang Gayong di Subang. Jika saya mendapat maklumat tentang hal tersebut, saya akan kirimkan kepada saudari, dalam masa terdekat ini.

Syarat-syarat khusus rasanya tidak ada. Apa yang perlu ialah beragama Islam, serta menjelaskan bayaran keahlian(RM4.00) dan bayaran menjadi murid(RM11.50). Proses kemasukan akan diuruskan oleh gelanggang di mana saudari berdaftar.

Saudari juga boleh menyertai kami di gelanggang Gayong Universiti Malaya. Latihan diadakan pada hari Selasa dan Khamis, jam 5.30 petang, bertempat di belakang bangunan Baktisiswa.

Harap maklum. Sekian, jumpa lagi.

 

macam mana kita hendak menepis serangan daripada silat cekak sedangkan dia berdiri tegak berbanding dengan kita berkuda siapa lebih cepat gayong atau cekak bolehkah abang e-mail saya secepat mungkin.. ini bukan untuk bergaduh tapi hanya nak tahu saja macamana kita nak mmenepis serangan cekak????

--R--

Assalamualaikum Sdr.R...

Terlebih dahulu saya mengucapkan terima kasih kepada R kerana sudi menghubungi saya dan melawat laman web PSSGMUM.

Tentang pertanyaan R tu, terlebih dahulu sukalah abang nak nyatakan bahawa tujuan kita bersilat adalah untuk mempertahankan diri kita, selain daripada untuk memelihara warisan bangsa peninggalan nenek moyang kita ini. Hal ini bermakna, kita tidak mencari musuh tetapi kita sedia membeli jika ada orang lain yang sengaja menjual. Kebanyakan silat tidak mengajar ahlinya untuk menyerang lawan; hanya menanti serangan lawan. Dalam Silat Seni Gayong, menanti serangan lawan sambil berkuda-kuda adalah untuk latihan sahaja supaya murid lebih bersedia untuk menghadapi serangan lawan yang memang telah dijangkakan(berada di hadapan kita). Tetapi, dalam suasana yang sebenar, berkuda-kuda adalah opsyenal, iaitu tengok keadaan dahulu. Kuda-kuda adalah ibarat tiang rumah. Untuk memastikan rumah tidak mudah tumbang dan runtuh, maka tiangnya perlulah kukuh dan utuh.

Apabila kita berkuda-kuda, kita sebenarnya berada dalam tapak. Tapak Gayong adalah hidup, bukannya mati sebagaimana dakwaan ahli silat lain yang tidak berkuda-kuda. Maksud hidup di sini, kita sebenarnya bebas menukar arah pergerakan tubuh bagi disesuaikan dengan bentuk serangan musuh. Tapak Gayong boleh menghadapi serangan yang datangnya daripada empat penjuru mata angin, juga bersedia untuk permainan bawah atau setengah tiang. Kalau Rasfan berkesempatan, tanyakanlah pada guru-guru lama tentang permainan berkuda-kuda Gayong. Banyak rahsianya yang perlu kita korek. Permainan tapak Gayong juga boleh bertukar menjadi tapak harimau yang jauh lebih berbahaya. Dari kedudukan kuda-kuda setengah tiang(hampir duduk di tanah), ahli Gayong mampu melakukan serangan pantas dan mengejut untuk mematahkan tengkuk lawan, sama halnya dengan pergerakan harimau.

Silat Cekak juga menanti serangan. 99% buah Cekak adalah menanti serangan lawan. Walaupun ada sebiji buah serang, yang dikatakan elak kena, makan pun kena, tetapi pengamal Silat Cekak tidak didedahkan dengan latihan jasmani yang cukup untuk menguatkan senjata asli yang terdapat pada tubuh badan seperti buku lima, siku lutut, kepala dsb. Jadi, apa perlu dikhuatirkan dengan buah serangan yang sebiji tuh. Dalam sesuatu perkelahian, siapa yang cepat dia yang dapat. Serangan kita perlulah tidak boleh dijangka oleh lawan. Apa bentuk serangan dan jenis buah yang akan digunakan janganlah diberitahu pada lawan. Lakukanlah serangan secara mengejut dan dengan sepantas kilat(sudahkan dalam masa 3 saat). Dalam latihan, memanglah kawan yang menjadi lawan kita menyerahkan tubuhnya bulat-bulat untuk "dikerjakan" oleh kita. Tetapi, dalam pergaduhan sebenar, tidak semudah itu! Kita tidak mungkin dapat menangkap tangan lawan langsung, sebagaimana kita saksikan dalam demo-demo silat. Dalam Silat Seni Gayong, ada buah serangan harimau/pukulan/kombat yang boleh digunakan untuk menghadapi serangan ramai dan mengejut. Buah tangkapan kunci hanya digunakan jika berkesempatan sahaja, iaitu jika keadaan mengizinkan dan musuh kelihatan telah lemah. Buah serangan harimau adalah buah maut...buah ini mesti dilatih sehingga mahir dan dapat disempurnakan dalam tempoh kurang daripada 3 saat. Lihat gerak musuh...

Berdiri lurus seperti yang diamalkan oleh Silat Cekak ada kelebihan dan ada juga kekurangan(sedangkan di dalam Silat Seni Gayong kita boleh memilih sama ada ingin berkuda-kuda atau tidak - tengok keadaan). Walaupun berdiri lurus pergerakan kita hidup, tetapi tapak kita tidak kukuh dan stabil kerana keluasan tapak adalah kecil. Jika kaki pesilat dilakukan sepakan sapuan(sweeping kick)seperti sepakan ahli kungfu yang mengelirukan itu, saya jamin pesilat tersebut pasti jatuh ke bumi. Bagaimana untuk mengatasi serangan lawan jika pesilat Cekak sudah terbaring ke bumi? Kaedah elakan apa yang hendak digunakan? Cuba bayangkan, apa akan terjadi jika kaki pesilat tercedera dan pesilat tidak mampu untuk berdiri lagi. Bagaimana pesilat Cekak menghadapi serangan lawan dalam keadaan kaki yang tempang?(Dalam silat Seni Gayong, kita ada permainan bawah/ground fighting juga permainan harimau tempang).

Berbalik kepada persoalan asas - siapa lebih cepat? Jawapannya, siapa cepat dia dapat. Kita jangan sesekali merendah-rendahkan kebolehan musuh kita. Kita tidak tahu sama ada kedudukannya itu adalah suatu muslihat. Untuk lebih jelas lagi, cuba acah pesilat yang berdiri lurus dengan menyerang dua tempat sekali gus, misalnya serangan yang ditujukan ke mata(kepala) dan ke kepala lutut atau kemaluan. Bagaimana pesilat ini mengelak? Apabila kaki atau tangan kita ditangkap, bersegeralah menukar strategi lain, misalnya merebahkan diri sambil melambung badan lawan ataupun melakukan serangan kaki yang sebelah lagi secara sepantas kilat ke bahagian kepala lawan. Ini cuma contoh sahaja. Rasfan tentu boleh memikirkan bentuk serangan yang lain kerana di dalam Silat Seni Gayong, terlalu banyak permainan yang boleh diaplikasikan sama ada menggunakan buku lima, siku, kepala, gigi, lutut, tumit dsb.

OKlah R...di harap R berpuas hati dengan penerangan saya yang tidak seberapa ini. Jumpa lagi.

 

a'kum bang

saya mengucapkan terimakasih kerana membalas e-mail saya untuk pengetahuan abang saya sudah lama mengikut rentak silat gayong dan cekak melalui internet.mengikut silat cekak yang saya lihat di laman web mereka, buah mereka makan serentak macammana dengan gayong adakah makan serentak juga? disini saya kekeliruan??? macam cekak senjata mereka adalah parang lading macam mana dengan gayong adakah pedang dan keris pusaka yang ditunjukkan didalam gambar di laman web???? sya sekarang sedang membuat analisis untuk memasuki seni beladiri ini macam cekak sistem pelajaran nya ialah 8 bulan macamana dengan gayong ??? bolah tak abang e-mail kan saya tentang soalan saya ini????didalam silat gayong ada menggunakan batin tak kerana saya telah e-mail silat cekak bahawa mereka kata mereka tidak menggunakan batin macamana dengan gayong???? boleh tak abang e-mail kan ???? ok bye..

--R--

Waalaikumussalam R...

Untuk pengetahuan R, sebenarnya semua perguruan seni mempertahankan diri termasuklah silat adalah baik. Semuanya bergantung kepada pengamal seni beladiri tersebut, iaitu kalau mereka bersungguh-sungguh dalam latihan dan rajin berlatih serta memahirkan diri dengan pelajaran yang diikuti, maka merekalah yang terbaik. Ilmu bela diri tidak salah; yang salah ialah pembawaan pengamalnya. Jika R memasuki perguruan yang kononnya terbaik sekali pun, tetapi R malas untuk berlatih serta tidak bersungguh-sungguh berlatih, maka R mudah sahaja untuk ditewaskan, hatta oleh orang yang tidak belajar seni beladiri sekali pun. Semuanya bergantung kepada nasib dan peluang! Siapa cepat dia dapat, siapa lambat dia kena!

Buah yang makan serentak bermaksud menangkis sambil makan. Contohnya begini, jika musuh menyerang kita, serangan musuh(tangan biasanya) akan ditepis oleh tangan kiri arah ke dalam sambil tangan kanan masuk memukul rusuk lawan dan kaki pula memijak pelipat lutut kaki kanan lawan. Dalam Silat Seni Gayong, sebahagian buah-buahnya adalah makan serentak, terutamanya buah pukulan. Buah-buah untuk menangkis serangan bersenjata tajam tidak sesuai untuk makan serentak kerana akan membahayakan diri kita. Senjata tajam perlu ditangkis terlebih dahulu(dijauhkan sasaran serangannya) sebelum langkah serang balas dilakukan(menyerang ke tempat-tempat berbahaya lawan dan seterusnya mengunci gerakan lawan ataupun memusnahkan terus lawan). Silat Cekak pula gemar menunggu serangan sehingga hampir tiba baru ditangkis dan dimakan. Ini adalah berbahaya untuk serangan bersenjata tajam seperti pisau, parang dsb.

Tentang senjata pula pula, dalam Silat Seni Gayong, kita boleh menggunakan pelbagai jenis senjata yang terdapat di sekeliling kita untuk mempertahankan diri kita. Dalam pelajaran Silat Seni Gayong, kita diajar cara-cara menggunakan senjata dan bagaimana untuk menghadapi lawan yang bersenjatakan senjata seperti senjata tikam (seperti keris, pisau, badik, tekpi dsb.), senjata tetak dan libas(parang, pedang, sundang, tongkat, belantan dsb.), senjata tikam dan libas(lembing, tombak dsb.), senjata kain(kain pakai, tali, rantai dsb.) serta pelbagai jenis senjata lagi, termasuklah cara-cara menumpaskan penyerang bersenjata api jarak dekat(khas untuk anggota tentera dan polis). Dalam keadaan sehari-hari, kita dilarang untuk membawa senjata tajam bersama-sama kita. Jadi, dalam Silat Seni Gayong, kita boleh menggantikan senjata-senjata tajam ini dengan barang-barang kegunaan harian kita seperti payung, batang besi kunci kereta, spanar, pen, kain pelikat/batik dsb. untuk mempertahankan diri kita. Permainannya adalah sama sahaja iaitu pilih sama ada untuk menikam atau menetak atau melilit! PArang lading dalam Silat Cekak tidak boleh dibawa ke mana-mana dan adalah salah di sisi undand-undang membawa senjata tajam bersama-sama kita. Penggunaan parang lading pula adalah mengikut si pemakai dan tidak boleh pinjam meminjam. Ini bermakna satu parang lading adalah untuk satu orang pesilat. Jadi, jika kita jumpa parang lading milik orang lain, kita tidak boleh menggunakannya kerana tidak sesuai dengan ukuran saiz tangan kita(ini falsafah Silat Cekak).

Tentang tempoh masa pula, dalam Silat Seni Gayong, ia bergantung kepada kesungguhan si pelatih silat. Jika dia rajin dan bersungguh-sungguh menghadiri latihan, lagi cepatlah ia memperoleh pelajaran dan kemahiran untuk mempertahankan diri. Biasanya, selepas berlatih selama 36 jam(3 bulan - seminggu dua kali), pelatih silat layak menduduki ujian bengkung Awan Putih(bahagian tangan kosong peringkat pertama - Tapak Gayong). Selepas berlatih 72 jam(6 bulan) lagi, ia layak menduduki ujian Pelangi Hijau(bahagian tangan kosong peringkat kedua - Pecahan Tapak Gayong). Pemegang bengkung hijau sepatutnya sudah boleh mempertahankan dirinya sendiri(dengan kata lain, pesilat bolehlah dikatakan telah TAMAT peringkat tangan kosong!). Samalah seperti Silat Cekak yang lebih berupa pelajaran buah-buah tangan kosong. Pelajaran buah senjata mereka adalah variasi daripada buah tangan kosong ini! Pemegang bengkung hijau pula akan didedahkan kepada permainan senjata tajam seperti pisau. Sebenarnya, tiada penamatnya dalam menuntut ilmu. Ilmu adalah milik Allah SWT dan manusia ini hanya dianugerahi dengan sedikit sahaja ilmu daripada keseluruhan ilmu Allah(ibarat setitis air dari sebuah lautan!). Jadi, jika kita mengaku kita sudah tamat menuntut ilmu, maknanya kita sudah memiliki kesemua ilmu Tuhan! Adakah ini benar? Hal inilah yang hendak kita jaga supaya iman kita tetap terpelihara.

Tentang persoalan ilmu batin pula, di dalam Silat Seni Gayong, memang wujud ilmu semacam itu tetapi bukanlah untuk murid. Ilmu batin di dalam Silat Seni Gayong adalah untuk mereka yang telah menjadi gurulatih khasnya. Ilmu batin ini lebih berupa amalan-amalan ayat-ayat suci untuk diamalkan ketika selepas sembahyang fardu. Jika di dalam keadaan terdesak misalnya, insya-Allah, Allah SWT akan menolong kita untuk menghindarkan kita daripada ancaman musuh(musuh zahir dan musuh batin)yang terpaksa dihadapi tersebut. Ilmu kebatinan juga digunakan untuk tujuan rawatan, misalnya untuk menghentikan pengaliran darah luka dsb.

OKlah R. Harap R berpuas hati dengan penerangan saya. Jumpa lagi.

 

Apa khabar? Tujuan saya adalah untuk mendapatkan maklumat yang lebih mendalam tentang asal usul sejarah silat gayung dan mahaguru Dato'Meor Abdul Rahman

--R--

Assalamualaikum dan khabar baik Sdr.R...

Terima kasih kerana mengirim e-mel kepada PSSGMUM. Untuk makluman Sdr. R, maklumat lengkap tentang asal-usul sejarah Silat Seni Gayong dan Mahaguru Dato' Meor Abdul Rahman masih belum dibukukan lagi. Semua maklumat bertabur bersama-sama murid-murid kanan Allahyarham di seluruh negara dan Singapura. Belum ada lagi usaha-usaha yang serius untuk menemubual guru-guru lama ini bagi mendapatkan maklumat tentang Silat Seni Gayong dan Mahagurunya kerana hal tersebut melibatkan perbelanjaan yang besar. Untuk makluman sdr. R, Silat Seni Gayong pertama kali diajarkan oleh Allahyarham Dato' Meor Abdul Rahman pada tahun 1942 di Pulau Sudong, Singapura, seterusnya ke kepulauan Indonesia seperti Riau dsb. Pada tahun 1948, silat ini mula berkembang di pulau besar Singapura. Pada tahun 1957, barulah berkembang ke Semenanjung Tanah Melayu. Oleh kerana penyebaran silat ini terlalu meluas dan melibatkan pelbagai pihak, jadi penyelidikan yang sedikit sukar untuk mendapatkan maklumat dengan tepat.

Jika Sdr. R berminat untuk mengetahui lebih lanjut berkenaan Silat Seni Gayong dan sejarahnya, saudara bolehlah menghubungi mana-mana guru lama Gayong yang masih hidup seperti Cikgu Siti Kalsom di Perak, Cikgu Nordin di Perlis, Cikgu Majid Mat Isa di Kedah, Pak Cik Hussain Kaslan di Singapura dll. guru lama. Daripada perbualan dengan guru-guru ini barulah maklumat lengkap tentang silat Seni Gayong boleh didapati dengan lengkap. Maklumat di dalam laman web PSSGMUM hanya sekadar pengenalan sahaja, dan sekadar untuk menimbulkan minat kepada orang ramai agar mencari lagi maklumat selebihnya.

Sekian dulu. Wassalam.

 

Pertanyaan....kalau betul di Abdullah Hukum ada PSSGM, dengan siapa saya boleh contact sebab saya berada di Putra Ria dan ingin kembali ke gelanggang.

Terima kasih!

Assalamualaikum,

Kalau tidak silap saya, gelanggang di Abdullah Hukum kini beroperasi di Jalan Ang Seng. Tetapi saya tidak pasti pula siapa yang mengajar di sana. Saya selalu melihat iklan pengambilan ahli baru Gelanggang Abdullah Hukum(Jalan Ang Seng) di tampal merata-rata di sekitar Bangsar dan Pantai Dalam. Insya-Allah nanti saya cuba dapatkan maklumat lanjut.

Sekian, wassalam.

 

Assalamu'alaikum,

Apa khabar orang di sana? Nama saya S dan saya adalah seorang mahasiswa dari Universiti Kebangsaan Singapura. Baru-baru ini, saya telah menolong menubuhkan kelab Silat Gayong di sana dan masih memegang jawatan pengerusi.

Sebenarnya, saya sudah lama berhajat untuk mengeratkan pertalian diantara kelab-kelab silat di menara gading serantau tetapi telah menghadapi beberapa masalah dengan kelab saya. Maklumlah, bilangan mahasiswa-mahasiswa Muslim/Melayu hanya segelintir saja di sini.

Walaupun begitu, saya masih minat terhadap seni silat dan mahu menolong menyebarkannya. Kebetulannya, saya akan ke Kuala Lumpur untuk cuti pada minggu hadapan dan saya ingin menyertai latihan silat seni gayong. Saya mendapat tahu bahawa, kelab silat di UM akan mengadakan latihan pada hari Selasa, belakang Baktisiswa. Saya tidak pasti akan lokasi tempat ini, dan menanya jika saya boleh menghubungi sesiapa yang boleh menolong untuk menunjukkan tempatnya.

Saya mempunyai bengkung merah cula satu dan dilatih oleh Cikgu Aziz di Bukit Batok. Saya berharap e-mail ini dapat dijawab dengan secepat mungkin...

Terima kasih dan salam hormat...

Wassalam

Waalaikumussalam S,

Terima kasih kerana mengirim e-mail kepada saya. Untuk pengetahuan S, Persatuan Silat Seni Gayong UM masih wujud cuma agak kurang aktif disebabkan masalah pentadbiran yang agak lembap.

Untuk pengetahuan S lagi, saya sebagai webmaster PSSGMUM tidak lagi bertugas di Universiti Malaya. Pada masa sekarang saya bertugas di Institut Terjemahan Negara Malaysia, di Wangsa maju, Kuala Lumpur. Jadi, saya tidak lagi dapat mengikuti perkembangan Gayong di UM.

Di sini saya sertakan no.telefon gurulatih gelanggang UM untuk dihubungi:

Cikgu Fadhil bin Ibrahim
Tel: 03-79594854(office)
03-22825692(rumah)

Tentang latihan di UM, memang benar latihan dijalankan pada setiap Selasa dan Khamis(kalau hari tidak hujan), dari jam 5.30 - 7.00 malam.

Baktisiswa merupakan nama bangunan yang menempatkan kantin dan Pejabat Keselamatan UM(head office pengawal keselamatan UM). Letaknya berhampiran bangunan Dewan Tunku canselor UM. Tempat latihan adalah di kawasan lapang(padang rumput) di antara bangunan Baktisiswa dan setor sukan.

Saya harap S dapat menghubungi Cikgu Fadhil terlebih dahulu sebab kadangkala walaupun cuaca baik tetapi latihan kerap ditangguhkan kerana gurulatih tidak dapat hadir. Seingat saya, ada seorang penuntut asal Melaka bernama R yang mengambil alih tempat Cikgu Fadhil jika gurulatih ada halangan untuk hadir. R ini daripada Gayong Melaka dan anak angkat Cikgu Ismail Jantan. Cikgu Ismail Jantan pula mempelajari Gayong di Singapura(Gayong PASAK) daripada Pak Cik Hussain Kaslan sehingga beroleh bengkung hitam(1975). Saya perhatikan silibus Gayong Melaka hampir sama dengan silibus Gayong PASAK. R adalah pemegang bengkung Kuning. Mungkin R ini sekarang adalah sebahagian daripada ahli jawatankuasa Silat Seni Gayong UM. Berkenal-kenalanlah dengan beliau.

Di Kuala Lumpur ini, banyak gelanggang Gayong yang aktif. Salah satunya di Taman Nirwana, Ampang di bawah kelolaan Cikgu Kahar Redza. Latihan dijalankan pada hari Jumaat(malam), Sabtu(malam) dan Ahad(malam). Cikgu Kahar boleh dihubungi di no. tel.03-4531451/03-4577929

 

Assalamualaikum.

Saya berharap agar saudara/i webmaster dapat memaparkan alamat penuh gelanggang PSSGM (gelanggang terbuka untuk orang awam) dan no. telefon (jika ada) yang terkini, khususnya bagi kawasan Bandar Klang, Padang Jawa atau Shah Alam. Jasa baik saudara/i disanjung tinggi memandangkan saya ingin berGayong kembali di gelanggang silat (dah 3 tahun tak bergayong selepas tamat alam persekolahan)

Waalaikumussalam,

Alamat perhubungan bagi gelanggang Padang Jawa:

Cikgu Selamat Mat Raji
Tel.:03-5432564

Alamat perhubungan bagi gelanggang Kelang:

Cikgu Mohd.Rafee Yaakob
Tel.:03-3310936

Buat masa ini, alamat lengkap dan alamat perhubungan gelanggang Gayong se-Malaysia akan diusahakan. Insya-Allah.

 

assalamualaikum.......

saya sebenarnya adalah salah seorang ahli PSSGM Multimedia Universiti, Cyberjaya......terlebih dahulu saya akan perkenalkan diri saya, nama saya Mohd Faizal B M Hairi...Faculti kejuruteraan, Major in Electronics dan sekarang didlm tahun 3....

kami di sini sebenarnya dibawah tunjuk ajar cikgu Ahmad Rasul.....dan sebenarnya kami masih baru di sini..oleh yg demikian kami amat berharap agar dapat menjalinkan hubungan dengan cawangan di sana terutama dalam selok belok pentadbiran dan setrusnya meng organise acara2 yg dapat melibatkan terutamanya semua IPT di Malaysia.......

saya amat berharap dapat meminta tunjuk ajar drp ahli jawatankuasa di sana supaya sedikit sebanyak dapat meberikan sedikit kerja sama kepada kami.....

kami merancang utk meng organise Gayung perdana perngkat IPT disini...oleh yg demikian diharap memberikan sedikit penjelasan dan susur atur yg perlu diambil utk menjayakan aktiviti ini.....

yg benar,

M Faizal B M hairi

Waalaikumussalam Faizal...

Terima kasih kerana menghubungi PSSGMUM. Tentang permintaan Faizal tersebut, pada pandangan saya, Faizal boleh menghubungi PSSGM UPM melalui e-mail kerana dari segi aktiviti pelajar, PSSGM UPM jauh lebih aktif dalam menganjurkan aktiviti berpersatuan.

Untuk pengetahuan Faizal, PSSGM UM beberapa tahun kebelakangan ini telah tidak begitu aktif kerana komitmen AJKnya yang telah berkurangan disebabkan beban kursus di UM. Kami hanya dapat menjalankan aktiviti latihan silat sahaja sepanjang tahun lepas disebabkan ketidakcekapan AJK PSSGM UM. Insya-Allah, mulai tahun 2000 ini, kami mempunyai muka-muka baru yang akan mengambil alih teraju PSSGM UM. Ada di kalangan muka baru ini ialah jurulatih Gayong di negeri masing-masing. Oleh itu, besar harapan saya agar kerjasama dapat dijalin antara PSSGM UM dan PSSGM Multimedia University.

Laman web PSSGM UM sebenarnya diusahakan oleh saya, ONN MOHD.JADI iaitu bekas penuntut UM(program Diploma lepas ijazah, dahulu bergiat cergas dengan PSSGM UKM/1987-1991). Sekarang saya bekerja di UM. Jadi, Faizal janganlah terperanjat jika PSSGM mempunyai laman web sendiri, tetapi dari segi yang lain tidak berapa aktif berpersatuan. Untuk pengetahuan Faizal lagi, di UM, Gayong tidak mendapat taraf ko-kurikulum yang diberi jam kredit. Hanya sebagai kelab riadah sahaja. Sebab itu tidak ramai yang ingin menyambungkan pelajaran silat mereka dengan PSSGM. Ramai anak Gayong yang masuk UM lebih suka menyertai persatuan yang boleh memberikan mereka jam kredit.

Faizal juga boleh menghubungi PSSGM UKM kerana mereka pernah menganjurkan beberapa kali Gayong Perdana, tetapi peringkat daerah sahaja. Sila berhubung dengan:

Cikgu Husaini Salleh husaini@mint.gov.my atau tel:017-8812057.

Cikgu Husaini pernah mengajar di UKM dan bekas AJK PSSGM UKM pada zaman saya di UKM.

Sekian, jumpa lagi.

 

Assalamualaikum Sdri.S...

Terima kasih kerana sudi melawat laman web PSSGMUM yang tak seberapa nih, dan terima kasih sekali lagi kerana sudi "menjengok-jengok" kami di sini.

Untuk pengetahuan sdri., kami telah berusaha untuk mencari segala bentuk maklumat tentang PSSGMUM, termasuklah sejarah penubuhannya. Malangnya, sehingga kini tiada rekod rasmi yang dapat kami perolehi kerana persatuan ini telah tidak aktif lagi sejak pertengahan 1980-an. Setelah puas merujuk kepada HEP UM, kami cuma berupaya mengesan satu laporan tentang aktiviti PSSGMUM untuk sesi 1981/82. Tiada sebarang laporan tentang PSSGMUM untuk tahun-tahun sebelum dan selepas tahun tersebut. Apa yang terdaya kami lakukan ialah merujuk kepada Gurulatih kami, En.Fadhil Ibrahim serta ahli-ahli lama yang masih bertugas di UM. Apa yang mendukacitakan ialah mereka lebih mengetahui tentang PSSGM cawangan UM, yang dianggotai oleh kakitangan UM, TETAPI tidak banyak mengetahui berkenaan Persatuan SSGM Universiti Malaya(dianggotai oleh penuntut UM).

Suatu perkara lagi untuk pengetahuan sdri., walaupun PSSGMUM telah dihidupkan semula, tetapi aktivitinya tidak mendapat taraf ko-kurikulum universiti, iaitu tidak diberi jam kredit. Jadi, penuntut yang menyertai PSSGMUM cuma mendapat pelajaran silat sahaja sebagai faedah. Oleh kerana itu, tidak ramai penuntut yang berminat hendak menyertai PSSGMUM. Hal ini menyebabkan aktiviti persatuan tidak dapat dirancang dengan baik, kerana kesibukan ahli-ahli yang aktif.

Oleh itu, jika sdri.tidak keberatan, sudilah kiranya sdri. memberikan semua maklumat tentang sejarah penubuhan PSSGMUM serta aktivitinya yang sdri. ketahui kepada kami. Tanpa maklumat dari sdri., macam ini ajalah maklumat yang ada dalam laman web PSSGMUM. Kalau sdri. ada komen membina tentang maklumat yang kami persembahkan, sdri. juga dialu-alukan untuk menyuarakannya demi kebaikan semua pihak.

Salam hormat dari kami,

 

Assalamualaikum!

Saya ialah pembina laman web Seni Gayong Saya membina laman tu untuk menambah laman web silat dan menyimpan nota - nota gayong yang saya dapat selama 11 tahun dalam silat gayong dan berkawan dengan orang silat perguruan lain.

Saya rasa kalau ada lah kira nya ibu pejabat gayong mahu membuat laman web resmi biarlah cikgu onn yang kendalikan. Kerana laman web gayong um adalah paling banyak artikel kalau tidak lengkap.

Sepanjang saya belajar seni gayong ini saya sempat pergi ke beberapa negeri di Malaysia. Lain negeri lain silibus nampaknya. Mirip tetapi ada kelainan.Bagi orang lain mungkin tidak seragam bagi saya ia menarik dan mempunyai ke unikan tersendiri.Sedihnya ada guru yang terlalu mahu dirinya diikuti dan murid lupakan ajaran guru yang lain.

Malam jumaat 3-2-2000 haritu saya sempat singgah ke Pusat Sukan Kampung Pandan untuk bertemu rakan - rakan segayong satu Malaysia yang bertanding dalam Kejuaraaan Gayong untuk Wira laga dan Silat Seni. Gembira juga tetapi ada terkilannya. Malam tu macam aktiviti kosong sahaja.Kalau diadakan malam silaturrahim kan bagus. Saya misalnya mahu juga kenal guru - guru dari setiap negeri yang datang. Pelapis dibawah terus Arwah Dato' sedikit yang aktif jadi malam itu kita patut berkenalan. Bekas juara dunia yang bernaung dan tetap kekal dengan Gayong Malaysia juga rasanya generasi baru sekarang kurang mengenali.

Minta maaf mengganggu semoga bertambah artikel cikgu nanti. Saya pernah lihat dalam buku kursus nama cikgu bersama cikgu Anuar Teluk Intan dan Cikgu Rosman Batu Arang.

Salamm..

gagak emas

Waalaikumussalam Sdr.Tempena,

Terima kasih kerana sudi mengirim berita buat saya. Sekurang-kurangnya dapat juga kita sesama anak Gayong bersilaturrahim, terutama dalam hal yang diminati bersama seperti pembinaan laman web dan susur galur Silat Seni Gayong itu sendiri.

Tentang laman web rasmi PSSGM tu, saya menghargai pandangan Sdr. Tempena tu. Tapi, saya bukanlah yang terbaik di kalangan yang terbaik. Laman web PSSGM tu pun kalau Sdr. Tempena perhatikan tidaklah secanggih mana, cuma menggunakan basic HTML aje. Lagu pun rasanya masih ramai lagi ahli-ahli Gayong generasi muda yang mahir dalam selok-belok dunia perkomputeran, terutamanya yang berlatarbelakangkan sains komputer. Tentu laman web rasmi nanti lebih canggih dengan bahasa-bahasa pengaturcaraan seperti JAVA, JAVASCRIPT, CGI,3-D, dll. Saya rasa Sdr. Tempena juga berkebolehan mengendalikan laman web PSSGM rasmi. Secara peribadi, saya suka jika webmaster-webmaster yang mengendalikan laman web Gayong secara sendirian agar duduk semeja dan berbincang tentang penubuhan suatu laman web Gayong rasmi. Jika hendak diharapkan pihak PSSGM Pusat yang memulakannya, saya rasa mungkin agak sukar sedikit memandangkan sumber kewangan PSSGM Pusat pun masih tidak kukuh. Kita boleh daftarkan dulu dengan mana-mana host yang menawarkan service percuma seperti XOOM.COM dsb.

Untuk pengetahuan Sdr. Tempena lagi, semasa saya ingin mengusahakan pembinaan laman web PSSGM UM, apa yang terlintas di dalam kepala saya ialah saya ingin menjadikan laman web PSSGM UM sebagai stor maklumat tentang apa sahaja yang berkaitan dengan Gayong, hasil penyelidikan saya sendiri, sama seperti tujuan Sdr.Tempena mengusahakan laman web Seni Gayong. Saya menggunakan bahan-bahan yang saya perolehi daripada temubual saya dengan guru-guru lama yang sempat saya jumpa, juga bahan-bahan yang saya kumpulkan sepanjang saya aktif dalam Gayong dulu. Bahan utamanya ialah tesis tentang gayong hasil kajian Sdr. Hashim Abd.Ghani, Universiti Malaya. Sebenarnya, masih banyak lagi yang perlu saya lakukan untuk melengkapkan laman web PSSGM UM ini. Maklumlah, Gayong telah wujud sejak 1942, jadi terlalu banyak maklumat yang perlu digali daripada guru-guru lama yang masih hidup.

Idea tentang biografi Dato' Meor Abdul Rahman pula timbul bila saya mengunjungi Cikgu Kalsom di Taiping. Pada ketika itu(1997), telah ada sebuah manuskrip tentang biografi Dato' Meor yang diusahakan oleh Cikgu Wan Mohd.Fauzi. Malangnya, manuskrip ini lebih bias kepada cerita tentang Cikgu Abd.Majid Mat Isa sahaja(Pusaka Gayong). Jadi, Cikgu Kalsom telah meminta saya mengusahakan suatu manuskrip yang lebih adil dan menyeluruh tanpa tertumpu kepada satu-satu tokoh sahaja. Cikgu kalsom juga meminta agar fokus cerita cuma tentang dato' Meor sahaja, dan bukannya mana-mana individu murid-murid tuanya. Walau bagaimanapun, usaha untuk mengumpulkan bahan tentang Gayong ini bukanlah suatu kerja mudah, kerana tiada sebarang peruntukan dikhaskan untuk projek ini. Jadi, saya mengusahakan projek ini secara berdikit-dikit, iaitu mengumpulkan segala maklumat tentang Arwah Dato' ke dalam laman web UM sebelum benar-benar lengkap dan layak untuk dijadikan sebuah buku. Rasanya, masih terlalu jauh lagi jalan yang perlu saya tempuh. Mungkin Sdr. Tempena berminat untuk menjayakan projek ini, bagaimana dengan saudara?

Semasa pertandingan berlangsung di Kampung Pandan, saya sebenarnya berada di Kedah, iaitu di rumah kawan. Jadi, saya tidak berpeluang mengikuti pertandingan tersebut. Tentu ada sesuatu yang menarik tentangnya? Tentang pembawaan guru-guru lama tu, saya rasa biarlah mereka dengan cara mereka. Ilmu Gayong ni cukup banyak dan penurunannya pun cukup meluas. Kalau kita baca tentang cerita Cikgu Izahar dalam laman web PSSGM UM, kita tentu dapat rasakan betapa banyaknya pelajaran yang arwah Dato' telah turunkan kepada anak-anak muridnya. Lain orang dapat lain mata pelajaran. Lain tempat dan lain masa, lain pula bentuk mata pelajarannya. Lagipun, dato' turunkan pelajaran mengikut susuk tubuh dan kebolehan murid-muridnya. Apa yang kita dapat pada hari ini cuma sesuai mengikut susuk tubuh guru yang menurunkan mata pelajaran tersebut. Apa yang penting, kita perlu cari dan gali semua pelajaran Gayong yang telah diperturunkan. Tak gitu Tempena?

Sdr. Tempena ada mengatakan pernah melihat nama saya bersama-sama nama Cikgu Anuar(Teluk Intan) dan Cikgu Rosman (Batu Arang)di dalam buku kursus? Mmmm...buku kursus yang mana tu Sdr.? Seingat-ingat saya, dah lama rasanya saya tak ikuti program bersama PSSGM Pusat(hampir 10 tahun rasanya). Saya pernah mengikuti kursus Gurulatih Muda di UKM pada tahun 1990 dahulu. Ketika itu, Cikgu Anuar Ahmad dan Cikgu Rosman adalah di antara penceramah-penceramah kursus. Adakah kursus yang ini Sdr. Tempena maksudkan? Ataupun nama saya sekadar penghargaan ke atas maklumat yang digunakan di dalam buku kursus? Mmmm...menarik ni. Saya pun tak sangka nama saya ada dalam mana-mana bahan terbitan...Boleh tak Sdr. Tempena cerita lebih sedikit tentang hal ini?

Satu lagi, tentang buku SEJARAH SIAT SENI GAYONG MALAYSIA yang terdapat dalam laman web Sdr. Tempena tu, di mana saudara memperolehi buku berkenaan? Saya ada memperolehi salinan fotostatnya daripada En.Hashim Abd.Ghani(Universiti Malaya). Beliau meminjam buku berkenaan daripada Cikgu Mohd.Razali Salleh(YDP PSSGM sekarang).

OKlah Sdr. Tempena, jumpa lagi.

Sekian. Terima kasih.

 

A'kum Salam hormat lagi sekali. Sudah lama saya tak e-mail Cikgu Onn. Saya kerap pergi ke laman Cikgu dan ada sedikit perubahan yang menarik. Saya sedang membina kembali laman saya. Disamping itu saya ada jumpasite lain yang lebih lama sepertihttp://www.clearsilat.com/silat/Seminars/Seminar_980814.htm

http://www.geocities.com/~pendekar/Gallery1/gallery1.htm

http://members.tripod.com/~InDuK/gayung.htm (sudah dilinkkah dengan hp cikgu?)

(nasihat saya baca sahaja yang ini)www.enteract.com/~weishaar/martial/docs/khalid_khan

gagak emas

Waalaikumussalam sdr.Tempena,

Untuk pengetahuan sdr.Tempena, saya pernah melawat laman-laman web yang dinyatakan, kebetulan pada ketika itu saya search"Silat Seni Gayong" dalam search engines, dan terjumpalah pelbagai laman web tentang Gayong. Ada satu tu laman web milik Blaise Loong, seorang apache(red indian) yang pernah datang bertemu Dato' Meor di Taiping. Kalau tidak silap saya, Cikgu Din(Saharuddin Hamid, Kajang)pernah memberitahu saya bahawa dialah yang membawa si Blaise ni datang jumpa Dato'. Cuma yang saya confuse sedikit ialah, dahulu menurut Cikgu Din, Blaise ni dah peluk agama Islam sebab nak belajar Gayong. Tapi dalam laman webnya dia menafikan pulak.

Kisah Blaise Loong boleh dibaca melalui laman webnya:

http://www.blayshalla.com/Blaise/MainFrame/MainFrame.htm

Sesetengah daripada gambar dan cerita tentang dia ada saya masukkan dalam laman web Gayong UM untuk tontonan dan renungan anak-anak Gayong - mengapa agaknya Arwah Dato' ambil dia sebagai anak angkat?

Saya sekarang tengah mencari maklumat tentang Jan de Jong. Dulu saya pernah masuk laman web dia, tetapi sekarang laman web tu dah tak ada lagi. Jan de Jong ni pernah bertemu Dato'Meor di Taiping dan belajar dengan Dato', adalah dua minggu - belajar simbat suk.

Laman web dia dulu beralamat di:

http://www.futuregames.com.au/djintro.htm

Dalam laman web dia dulu, dia dakwa mengajar:

Tsutsumi Hozan Ryu Ju Jitsu
Suci Hati Pencak Silat
Yoseikan Aikido
Silat Seni Gayong
Shotokan Karate
Kobu jutsu(Kenjutsu, Iai Jutsu, Hijo Jutsu, Bo Jutsu, Jo Jutsu, Tanbo Jutsu,Kusarigama,Manrikigusari, Nunchaku)

Kalau Sdr.Tempena ada apa-apa maklumat yang dapat membantu saya mengemaskinikan laman web Gayong UM, diharap sudi-sudi ler sdr. Tempena e-mail saya lagi...

Dear Sirs,

Please accept my regards and respects. I had the pleasure to visit your web site recently, My name is Ja'afar Zahdeh from Al-Khaleel city ,west bank,Palestine. I'm a martial arts instructor, I have studied several arts,like karate shotokan do,Ikido,kravmega,and shaolin kung fu,i'm specialist and teaching shaolin kung fu,my students learned and practiced other martial arts but now all of us are practicing and learning kung fu. We are very interested in Silat and heared,saw,read,alot about some silat and its styles or systems.Since we are Muslems and Silat is considered as an Islamic Martial Art, and since Islam order muslems to seak for scince and knowledge ,and that a muslem should always learn and study,We are very interested in learning and studieng Silat. I have learned and studied several martial arts,for a long time,but I have not found what I'm looking for yet, since that all of these martail arts takes the students at end to budism,since you can't reach the highest levels and knouledge untill you become budhi,the instructors or the origions of these arts are from China and Japan,Korea ,and depends and built on budhism and Taoism foundations .we are looking for a martail art built on Islamic foundation a complete art like Silat.we couldn't read and understand what is written in your homepage since it is not in english or arabic. We are asking for your help to know more and learn Silat. How can you help us ? what do you advise?......... Awaiting for your appreciated and respected advice,comments,suggestions,......,we remain. Looking forward to receiving from you very soon.

With best regards and respects,
yours faithfuly
Ja'afar Zahdeh

 

Dear Brother Radzwan bin Abdul Razak

It has been really a long time since you have not reply to my fax. Please reply to me at your earliest respecting The introduction of Sila style in Mauritius. All our members are pestering me to know what is happening since you don't write anything. I hope you will reply as soon as possible, InsaAllah.

Brotherly yours,

Mohamad Yasin Owadally
Coach and President of the Port-Louis Wushu Association
45, Alma street
Valley-Pitot
Port-Louis
Mauritius
Tel (230) 2401820
Fax (230) 2085374
e-mail- yasin65@hotmail.com

Jazak Allah. Hope you will reply very soon.

 

Hello,
I am an American gayong practitioner. I just want to say that gayong is a great art, and I am very happy for the chance to train in it. My teacher is of course malaysian, his name is cikgu Sheik Shamsudin Salim. I also trained with his brother cikgu Sheik Shamsul Salim. We are part of the gayong Malaysia association. There is so much to gayong, it is a great art. Take care.

salamat,

Gene Scott

 

I am a french gayong practiser and next week we have a demonstration, do you know where I could find special and traditional malasyan music to download (free) it and then to use it on a CD for this demo
thank you
see you soon

vandame alexis

 

Assalamu alaikum brothers

I'm Mohamed Bejaoui student of master Mohamed Moncef Abdallah Al-wergui(student of master meor Abderahman, from Tunisia, he married our sister Norma abdul aziz,she is from malaysia). I live in Great Britain and I want to continue my studies with you.

Please could you contact me A.S.A.P to give me more information about subscription and don't hesitate to contact me for further information.

Wa salamu alaikum wa rahmatu Allah

You brother Mohamed

 

Assalamualaikum,

saya Mohamed Mustaffa dari cawangan Australia beralamat:45 Sunray circle Ellenbrook W.A. Perth 6069 phone & fax no.:0892967164. Tolong hantar kan newsletter dan magazine silat di alamat di atas.Saya ingin register silat seni gayong Australia di Malaysia sebab silat gayong Australia terlah begerak selama 12 tahun di Australia. Dan saya dengan peringkatan bengkong hitam tiga stripe oleh perguruan silat seni gayong singapura.sekian terimakaseh.

wasalam

 

Asalaamualaikum wa rahmatu Allah wa barakatuh

Great Gayong website!

Can you please add our website to your links page ?

We are a new Silat organisation in the Uk representing PSSGM under Ketua Khalifa Cikgu Ariffin Mahidin, Seni Silat Haqq Melayu and others our web site is

www.silatassociation.co.uk

Thanks

Wassalam & Hormat

Sulaiman. S. Lee

 

Hello,

I am an American gayong practitioner. I just want to say that gayong is a great art, and I am very happy for the chance to train in it. My teacher is of course malaysian, his name is cikgu Sheik Shamsudin Salim. I also trained with his brother cikgu Sheik Shamsul Salim. We are part of the gayong Malaysia association. There is so much to gayong, it is a great art. Take care.

salamat,

Gene Scott

Hi Gene,

Thanks for writing to me. It's a great pleasure receiving news from another fellow Gayong practioner from other side of the globe.

I've seen Gayong Amerika homepage and feel very proud of the efforts taken by two Gayong practioners-instructors, Cikgu Sheikh Shamsuddin and Cikgu Sulaiman Sharif. I've been told that Cikgu Sheikh Shamsuddin is the son of S.M.Salim, the famous male singer in Malaysia. My teacher told me that Cikgu Sheikh Shamsuddin is famous for his sommersaults in his silat youth days. If you see my photo collections(in Gayong University of Malaya Homepage - Gayong in Action!), you can spot Cikgu Sheikh sparred with two other Gayong practioners. He is the one who hold a machette, if i've not mistaken. That picture was taken in 1979, during Gayong demonstration in University of Malaya compound.

I hope someday yau can visit Malaysia and practise with our fellow Malaysian Gayong practioners.

Please send my regards to Cikgu Sheikh Shamsuddin and Gayong Amerika silat practioners, and do keep in touch.

 

Hello Onn,

yes, Sheik Shamsudin's father is the famous male singer. He has been here a couple times to visit. Wow, I'll have to tell cikgu Shamsuding you have a picture of him in your malay web site doing acrobats. Can you send me a direct link, and then I'll foreward it onto him? He will be glad to see it. He still does all his flipps and jumps. I try, but I'm not very good at the hand springs, ha ha. I did jump over several people though, that was ok. Cikgu Shamsudin( we just call he Sam), still does all the workouts with us.

You should sell gayong equipment from your web site, we here might buy things from you. Yes, I would love to go Malaysia, maybe someday. Shamsuding said we can go with him when he visits. You guys can always come out this way to. Our school is close right now, but opening again real soon. Take care.

salamat

Gene

Hi Scott,

Here I forward to you a picture of Cikgu Shamsuddin during Gayong demonstration in the University of Malaya compound in 1979, long before he's departed to USA.

If I've not been mistaken, Cikgu Sheikh Shamsuddin is on the righthand side of the picture, but I'm afraid that he's not doing any sommersault on the picture.

Your idea of selling Gayong equipments sounds OK to me but the handling and postage fees is far more expensive than the cost of the selling items itself. Furthermore, the method of payment via credit cards is new to us. For time being, there is no single thing claimed exclusively being the Gayong product. Gayong is one of the various Pencak Silat groups found in Malaysia. So, the training equipments is almost the same as been used by other silat groups. The only weapon exclusively belongs to Gayong is SUNDANG LIPAS, the long straight and double-edged sword. This sword belongs to Bugis warriors who inhabited Celebes islands in Indonesia. Daeng Kuning, the late great grandfather of our late grandmaster, Dato' Meor Abdul rahman is a descendant of the Bugis king. This is part of Gayong history and development. You can see the picture of the sundang lipas below(attachment). What differentiate Gayong from other forms of silat is our techniques. But the weapons being used are the same.

I've attached below a picture of training scene in Malaysia, the almost old way. You can click the link below to see the full pictures of our Malaysian Gayong training.

http://members.tripod.com/onnjadi/kursus99.html

The picture was taken during one of my intensive weapons training, held in Taiping. The house at the background of the picture is the late Mahaguru's home. The gelanggang(training compound) fence is made of coconut leaves, like the training of the old ways.

OK Scott, gtg, have a nice day...

Send my regards to Cikgu Sheikh Shamsuddin, and do keep in touch.

 

Hello Onn Jadi,

Gene here. Thank you very much for sending those

pictures of cikgu Shamsudin to me, and the link to your other web site. I sent that picture to cikgu Shamsudin, and he was very greatful. I went to dinner with him and his brother that same night, and he talked about it. I never seen him with long hair like that. He was kind of embarresed, ha ha. He also liked your other web site. I realy like the pictures. It's nice for people like me to be able to see how gayong is practiced in Malaysia. I hope to make it there sometime, maybe soon. My teachers are trying to talk me into going there at the end of summer. If I can I will, it's expensive. I also don't like flying that much, ha ha.

Do you know anything about cikgu Salomon Sherrief? I hope I spelled his name right. Do you know who I'm talking about? I think some people call him Iman, or something like that. Do you know anything about him at all? He is the other guy teaching here in the USA.

How often do you train? Well, take care. Talk to you later.

salamat,

Gene

Hi Gene...

Thanks for writing to me again.

It's a great pleasure hearing you and Cikgu Shamsuddin like my pictures a lot.

You've talked about Cikgu Salomon Sherrief. I presume it is Cikgu Sulaiman Sharif that you've mentioned for. Yup Gene...you've mispelled Cikgu Sulaiman's name...ha ha

Personally, I have no knowledge about Cikgu Sulaiman, beside all informations about him in his website. But he once or twice contacted me and informed me about his new website and new e-mail. Actually, I've seen Cikgu Sulaiman picture back in 1997 in Cikgu Shamsuddin website. My teacher told me that Cikgu Sulaiman get most of his knowledge of Gayong from Cikgu Majid Mat Isa, the founder of Silat Pusaka Gayong, and one of the few senior Gayong instructors in Malaysia. I've also seen Cikgu Sulaiman's appointed letters as the official representatives of PSSGM(Gayong Malaysia) ang PSSGPGM(Pusaka Gayong Malaysia) in USA. Pusaka Gayong was founded by Cikgu Majid in 1978. The organisation is differed from Gayong Malaysia, but the curriculum still the same.Pusaka Gayong still use the original Silat Gayong as their curriculum. Nowadays, there are many efforts taken to unify Gayong, especially Gayong Malaysia and Pusaka Gayong. I do hope one day, there is only one Gayong, that is Silat Seni Gayong.You know Gene, even in Gayong Malaysia organisation, there are much fuss; too much politics. You see, in a big organisation like PSSGM, the proverb "too many cooks spoilt the soup" can be seen. There are too many who claimed that they are the most seniors and capable. You can ask Cikgu Shamsuddin about the politics in Gayong family. But I do hope that we as the new Gayong generations do not get caught in this mess. Long live Gayong!

By the way, you can join Gayong discussion in:

http://onelist.com/messages/anakgayong

I've learned a lot about Gayong Amerika here.

If you wish to visit Cikgu Kalthom in taiping, I suggest you write to her first. Maybe she could arrange for a crash course in Gayong.Although her health is not in a good condition, she sure can find you some good instructors from Perak region, the direct disciples of our late Mahaguru himself. There's a lot to learn from our senior teachers, especially the true essence of Gayong. It's worth it to your long journey here. What you should do is pay a certain amount of fees, for accommodations and courses.

OK back to your main question, I train in Gayong two or three times a week. But mainly, I trained with my instructor in Gombak(Cikgu Ridzwan's gelanggang) every saturday night. He teaches me intermediate and advance level of lessons.My usual gelanggang in University of Malaya, only concern with beginners level. I do teach in this gelanggang. But for my own lessons, I go to Gombak. Once or twice a year, I have gone to Taiping for intensive courses, basically from my own proposal forwarded to Cikgu Kalthom, our late mahaguru's daughter.

OK Gene, gtg. talk to you later.Send my regards to Cikgu Shamsuddin and Cikgu Shamsul.

 

Hello Onn Jadi,

Gene here again. Just want to give you some info, but please keep this between us. There is also politics here in gayong. Cikgu Solaiman is not the sole representative to gayong here. Cikgu Shamsudin was also given the title of rep for gayong malaysia to the USA and Europe. He has the same level of authority of gayong malaysia association here as Solaiman does, but cikgu Solaiman does'nt mention this in his web site. It only mentions that he is the sole rep for gayong malaysia here, but thats not true. Also, Pak Majied gave cikgu Shamsudin a similar title of rep, I believe so anyway. For some reason the people at Gayong Amerika don't like to recognize cikgu Shamsudin as a rep for gayong here, they think we are all under cikgu Solaiman, but we are not. In their web site it mentions all the gayong students in America as students of Solaiman, but we are not. I was never a student of Solaiman, none of us in Illinois were. We are students of Shamsudin. For this reason I did not go to Solaimans school when the others here from Illinois went to visit. We here in Illinois have been training in gayong much longer then Solaimans students have, but because Gayong Amerika was started by Solaiman, he made his students our seniors. Cikgu Shamsudin is a very quiet, passive type of person. He never gets angry. He's a very nice person. It made me mad when he did'nt get the recognition he deserves, and then these strangers who have been training less then half the time we have come up and say they are our seniors. I don't think so. Anyways, we are no longer gayong Amerika, only gayong Malaysia. Cikgu Shamsudin brother is trying to move back here to the USA, and if he does they want to open a regular school, and only be gayong malaysia. Until then, when we start training again as a group, we will just keep to ourselves. We train in cikgu Shamsudins backyard. Right now we are not because it is still cold here.

So, as you can see there are polotics here also. Mainly because there are only 2 teachers until Shamsudins brother moves back, then Shamsudin and shamsul will have a place, and solaiman will have his place. Maybe we all will be friends here again sometime, but right now we will just keep to ourselves, and avoid polotics. Again, keep this between us. Take care.

salamat,

Gene

Hi Gene,

Thanks for your invaluable informations. It surprising me knowing that Gayong Amerika has the same kind of problems - politics!

I think the major problem came from the two different organisations involved - Gayong Malaysia and Pusaka Gayong Malaysia. Cikgu Shamsuddin is purely Gayong Malaysia by heart while Cikgu Sulaiman is purely Pusaka Gayong. The conflict between Gayong Malaysia and Pusaka Gayong is well-knowned and prolonged. Now, the conflict has acrossed the Atlantic Ocean to USA. My opinion is, we should stick to the original organisation that was founded by our late Mahaguru, that is Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia. Your idea of opening new school under Gayong Malaysia banner is the right move. Please contact Cikgu Kalthom in Taiping for any assistance.

Cikgu Kalthom can be contacted via:

Cikgu Siti Kalthom binti Dato'Meor Abdul Rahman
No. 71, Jalan Ayer Kuning,
34000 Taiping,
Perak,
West Malaysia.

For your information, our late Mahaguru was very disappointed when he heard that Cikgu Majid opened a new organisation. He once told his senior students that he only recognized his own organisation, that is Pertubuhan Silat Seni Gayong Malaysia, and thats all. Gayong Malaysia was founded in 1963. Our late Mahaguru took more than half of his age to propagate Gayong in Malaysia. Started in 1942, until his death in 1991, he still with his beloved organisation(PSSGM).

Although Pusaka Gayong claimed that they also part of the Gayong family, portion of the registration fees of new students intake are not given to the Mahaguru or any of his kinship. The same happens to other Gayong branches. Only PSSGM keeps Mahaguru and his family alive!

Speaking of Cikgu Sulaiman, I wonder where did he get his Panglima Hitam title. I have asked many of my teachers about that title. According to my teachers, there was no such title. Maybe the title Panglima Hitam(The Black Knight) is referred to Pelangi Hitam(literally translated as Black Rainbow). Pelangi Hitam is a title given to anyone who hold the highest ranking blackbelt in one's country. Furthermore, the title system was used by our late Mahaguru and given to his fellow students long before the belt ranking system was employed. In 50's or 60's, the selected student was given certain title, accordance to his specialities. If the student shows some fierceness and aggresiveness in combat fighting, he will be entitled Kumbang Hitam, or The Fearsome Puma/Cougar. If his kicking technique is comparatively good and fastest, he will be entitled Kuda Gila(The Crazy Horse).

If I've not been mistaken, Cikgu Sulaiman's shoulder-sash(sandang) is carried by someone who has been entitled "Pelangi Hitam"(the one who has highest ranking blackbelt in one's country). Cikgu Majid was once the highest ranking teacher in 1964 - 1978. He hold that kind of sash before!

As far as I know, Cikgu Majid is not the sole inheritor of the Gayong heritage. There are many others of senior Gayong teachers in Malaysia. Some have learned Gayong much longer than Cikgu Majid's. In Singapore, there are two noted instructors who learn Gayong since 1950. One is Cikgu Hussain Kaslan who started learning Gayong in 1950, while Cikgu Majid only started learning Gayong in 1957. In 1961, Cikgu Majid was being taught the keris lessons by Cikgu Nordin Abd.Rahman. Cikgu Nordin is still alive today and actively teaching Gayong in Perlis. Before our late Mahaguru pass away, he appointed Cikgu Kalthom, his daughter,as the sole inheritor of the Gayong heritage. Cikgu Kalthom is the only person who acted as Mahaguru's righthand person until Mahaguru's death in 1991. Since 1962 to 1991(nearly 30 years), Cikgu Kalthom studying Gayong under his beloved father. Cikgu Majid trained under Mahaguru until 1978, that is before he founded another Gayong organization.

OK Gene...gtg...talk to you later.

Please do keep this informations just between us.

Send my regards to Cikgu Shamsuddin and Cikgu Shamsul.

Hi Gene...it's me Onn again. I forgot to attached pictures of Cikgu Sulaiman's shoulder sash and Cikgu Majid's shoulder sash in my last e-mail before, for comparing reasons. Below is the pictures of Cikgu Sulaiman and Cikgu Majid. Please see their sash in common! They have the same sash! In Gayong Malaysia's hierarchy, that shoulder sash belongs to someone who has entitled Pelangi Hitam, that is one's who hold the highest ranking blactbelt in one's country. OK Gene...gtg...do keep in touch!

 

Hello Onn Jadi,

Gene here. Hope things are well with you at this time. I just through e-mail with a guy who says he has a silat magazine in malaysia. He told me he interviewed Datu Meor before he died. He said Datu talked about the time he fought and beat Bruce Lee in Hong Kong, have you ever heared this before? I'm totally serious, not jokeing, he said Datu fought Bruce. I'm sorry, but I find that hard to believe. I always hear stories of people who fought Bruce. Its not that I don't think Datu could beat Bruce, but I doubt they ever met. I think that would have been public news by now. What do you think?

salamat

Gene

Hi Gene...

It's nice to hear from you again... Actually, I'd heard from my close friends and my former instructor that Dato'Meor was once fought with the late Bruce Lee. Dato' Meor himself talked to them in 1980s before he passed away. The incident occured in 1973, several months before Bruce Lee was found tragically death. Actually, they were not "fight" in a real sense. They fought in a more friendly sparred. Bruce Lee was anxious to see silat practioner in actions. He had heard many rumours about silat invincibility. Moreover, some of his students had came to Malaysia, seeking any martial arts exponent to fight Bruce Lee, in 1972. Bruce's student were easily defeated by Dato' Meor Rahman in Taiping. This story was told by Cikgu Ahmad Lazim, one of the senior Gayong instructor in Malaysia. In my website, I've also mentioned about Dato'Meor fight with Bruce Lee. Actually, the magazine author has quoted mine for his magazine material. You could ask Cikgu Sheikh Samsuddin to translate the full story for you. Personally, I believe that Dato' Meor was once fought Bruce Lee in Hong Kong. The year was 1973, when Dato' Meor had to change airplane(transit) from London to Singapore. If I'm not mistaken, Dato' Meor use his technique called Kipas Nandung to defeat Bruce Lee. This technique is metaphysic in nature. Dato' fought Bruce Lee in a private room/restaurant near the Hong Kong airport compound. I have that magazine you're talking about but sorry to say it was written in Malay. You can surf the magazine website at:

http://www.majalah.com/silat

You can ask the editor for a copy of their magazine that mentioned Dato's story.

OK Gene, send my regards to Cikgu Sheikh and his brother.

 

Dear Scott,

Thanks for e-mailing me.

First of all, I'd like to make some corrections...machette is called PARANG PANJANG, not just panjang. Mmmm..."Parang" is a Malay word(noun) for a "chopper", while "Panjang" is a Malay word(adjective) for "long". So, parang panjang refer to large knife with a broad blade but not like Chinese knife.

Mmmm...OK...you may call it parang panjang, but pleaseee, do not call panjang, because it looks odd...ha ha...just joking.

Congratulations to you! You have come to the next stage of Silat Seni Gayong lessons, i.e. weaponry. I hope you've learned knife(PISAU) and staff(SIMBAT).

From my experience, to mastering the parang panjang skills, much training should be done. And the most important thing is, TIMING. Practice harder to mastering your TIMING. I meant you should be able to deflect your opponent's blows on time and vice versa. Some tips for you: study your opponent attacks, and ready for counter attacks. Please do remember what's coming next. It teach you how to reflect. Practicing by doing some step by step movements, then when gain confidences, move faster and faster and add some aggresive elements. I believe your skills may improve further on. That's how I practiced here, in Malaysia. Even the world silat champions, Jebat and Zul from Pusaka Gayong learning Pentas Parang Panjang most of their training times.

OK Scott, gtg. See you. Send my regards to Cikgu Sam.

p/s I have found this Dato' picture in internet. Do you know who is the guy with our late Mahaguru here? I think he is an American.

 

Hi Gene,

Thanks four your invaluable informations about Blaise Loong. I showed the picture to one of my cikgu, and he said that Blaise Loong should be the one's who came to Malaysia somewhere in 1980's to meet the mahaguru. He told me that Blaise Loong is a red indian. Do you think so? My cikgu also told me that Blaise learned nothing with mahaguru in Malaysia. He was brought here by one of Silat Seni Gayong master, who once studied in Canadian university. Back to pentas parang panjang, there are many sets of pentas parang panjang. What you've seen was Pusaka Gayong set. Seni Gayong sets seldom use two hands to hold one parang panjang. I've been taught Seni Gayong set, i.e using one hand to hold a parang panjang. For you information, I've learned PARANG DUA(DOUBLE MACHETE). So, for parang dua set, you have to hold parang with both hands - one parang on one hand. PARANG DUA(Dua is a Malay word for "two" or "double")pentas need more practice than PARANG SATU(SINGLE MACHETE) to master, cause your opponent also use two parang and it quite tiresome to finish one pentas. In my gelanggang, I use parang panjang which is made in BRAZIL. In its blade there is a word "BRASILIA" written on it. The parang is two and half feet long. The real Malay parang panjang is more than a metre long and quite heavy. This kind of parang need two hands to hold. That parang is used for cutting tree, instead of cutting your opponent. But the Malay people in the old days used whatever weapons that they have in order to defence themselves against enemies. Mmmm...you've completed your silat free hands fighting techniques according to Gayong syllabus. Congratulations! Keep up a good works! For your information, pisau and simbat sup can be used simultaneously. My senior instructor did teach how to used pisau and simbat simultaneously. Right hand holding simbat while left hand holding pisau or vice versa. Seems like Filipino martial arts. I do hope one day we could meet and exchange opinions and lessons. What do you say? OK Gene.GTG. Sends my regards to Cikgu Sam.

 

Asalaamualaikum wa rahmatu Allah wa barakatuh

Great Gayong website !

Can you please add our website to your links page ?

We are a new Silat organisation in the Uk representing PSSGM under Ketua Khalifa Cikgu Ariffin Mahidin, Seni Silat Haqq Melayu & others our web site is

www.silatassociation.co.uk

Thanks

Wassalam & Hormat

Sulaiman. S. Lee

 

Dear Brother Radzwan bin Abdul Razak

It has been really a long time since you have not reply to my letter(respecting affiliation letter etc) and you have not replied to me re-silat in Mauritius. Please let me know of whether you are willing to help us or not. because we have only contacted you for the sole aim of introducing this style in Mauritius, we have relied upon you, otherwise we have had proposals from Indonesia, but i have been waited because i have the conviction that you are serious. Please let me know you final descision at your earliest.

Brotherly yours,

Mohamad Yasin Owadally
Coach and President of the Port-Louis Wushu Association
45, Alma street
Valley-Pitot

Dear Brother Yassin,

I've forwarded your message to Mr.Radzwan Abd. Razak.

For your future conveniences, here I enclose Mr.Radzwan direct e-mail and address:

e-mail: ikwan@tm.net.my

address: Mr.Radzwan Abd.Razak
10A, Jalan Bandar 3,
Taman Melawati,
Hulu Kelang,
53100 Kula Lumpur,
Malaysia.

For your information, Mr.Radzwan is currently quite busy installing new Silat Seni Gayong national curriculums.

Sincerely yours,

 

DISAPPOINTMENT WITH RADWAN!!!!!!!!!!!

In the name of Allah

Dear Brother Onn bin Mohd Jadi,

Assalamualaikum wrt wbt

Radwan left Mauritius thi week, but i, as the president and coach of the Port-Louis Wushu association was much disappointed with him. He was not a friend but a hypocrite! I was discouraged to come and study silat in Malaysia by Radwan so as he would come and teach me, but once he was here he was more close to my students than me, who by the grace of Allah did everything for him. If you are not sincere before the one who made you come here, then what sincerity you would have before Allah!!!

I'm an international coach in wushu, sanda boxing and taichi. I'm gold and silver medallists in the international tounament took place in China 1996, i'm not a child in martial art, but Radwan was trying to get my students at my back to make his business prospering!!What a cheap man!!!

I gave him a big welcome with banners everywhere and with press (paper report) but he turned out to be not a true Muslim brother. You know yourself how much i strived and how much i made efforts to learn this style only because i love to know that there is an Islamic martial art but in vain. What he taught me, you would laugh!! only the basic techniques for less tha a white belt in silat. Dear brother Onn, you could have introduced me to a real master. Because a real master is someone who knows how to be sincere to a president and coach. He taught onlt 4 hours on this 15 days he had been here!!Surprising isn't it?

Some of my studenst also sided to him But this is something good, none of my students knew what silat was, i told them muh before i contacted you, now they are thinking that Radwan would come again and again to teach them. Radzwan changed 4 emails address since i contacted him and fax number also. Formerly he claimed 250 USD AS coah fees, later he asked for 52 USD per student (uniform 30 USD, Application 2 USD, Adat Istiadat-10 USD, and belt 10 USD)and he says in his email "The students will be evaluated to determine their belts after the silat training base on their achievements) The above costs he said, is compulsory and normal procedures to learning silat. He asked me how many students of mine would be present to learn silat, i told him 25, so it is 1360 USD that he would be receiving. Pure money minded. But when he came he did not bring all these things but he brought caps (silat caps) and one for 10 usd, but only four people bought, and i handed over the caps to him. Hr now brought some silat forms and asked every student to fill the forms and to give 10 usd. And there are some students who don't pay in my club because of their financial problem, so he counted and said there are 52 students so you have to give me such and such!!!What nonsense, i gave him about 300 USD, money collected from all students which is more than 250 dollars which formerly he was asking, but he was too greedy, he asked for his coach fee too!!!!You see with what kind of people we are dealing with. We paid his air ticket, lodging, food and everything and he taught me merely nothing, as if we have paind someone for a 15 days journey in Mauritius!!!

He brough three silat magazines in Mauritius to show me, but how cheap he is, when he was about to go he told me to hand over these three magazines to him!!!

May be you are his good friend, but since you was the first one I contacted, i find it good to let you know what experience i had with this chap. He said formerly he would teach me in Mauritius and he discouraged me to come and learn silat in Malaysia, otherwise i wouldhave travelled to Malaysia, now he said to my students to come and learn silat in Malaysia with him.

This is mentality

I could have done many things if he was a tru silat master but he turned to be an imposter. He lies so many times. He did not fulfil what he was bound to do in Mauritius.

Anyway it was a bitter experience, i would like to have a real master in Mauritius not a fake one. And he said the money we handed over to him, would go to the silat association of Malaysia.

Reply to me, and please don't tell him these things, but now you are aware what kind of man he is. I would also post all the email he send me to confirm the contents of my letter.

jazak Allah

Mohamad Yasin Owadally

TERJEMAHAN BEBAS:

Dengan nama Allah

Ke hadapan Sdr.Onn bin Mohd.Jadi

Assalamualikum wrt wbt

Radwan meninggalkan Mauritius minggu ini, tetapi saya selaku presiden dan jurulatih Persatuan Wushu Port Louis berasa sangat kecewa dengan beliau. Dia bukan seorang sahabat tetapi seorang yang hipokrit(berpura-pura). Saya dipujuk jangan datang ke Malaysia untuk belajar silat oleh Radwan supaya dia boleh datang ke sini dan mengajar saya, tetapi sebaik dia berada di sini, dia lebih rapat dengan murid saya, yang dengan takdir Allah melakukan apa sahaja untuk dia. Jika kamu tidak jujur dengan seseorang yang membolehkan kamu datang ke mari, maka dengan kejujuran yang manakah kamu ada untuk Allah!

Saya ialah seorang jurulatih wushu antarabangsa,tinju sanda dan taichi. Saya memenangi pingat emas dan perak dalam pertandingan antarabangsa yang berlangsung di China pada 1996. Saya bukan budak hingusan dalam seni bela diri, tetapi Radwan cuba membelakangkan saya dan menjadikan murid saya sumber mata pencarian dia! Betapa murahnya harga diri dia!

Saya beri dia sambutan besar-besaran dengan kain rentang di mana-mana dan memanggil wartawan akhbar tetapi dia rupanya bukan seorang saudara se-Islam yang sejati.

Awak sendiri tahu kan betapa teruknya saya berusaha untuk mempelajari seni(silat) ini tetapi kerana perasaan ingin tahu bahawa terdapat suatu seni bela diri Islam, tetapi semuanya sia-sia belaka. Apa yang dia ajari saya bakal membuat anda tertawa! Hanya teknik asas yang layak diajar kepada penuntut silat di bawah tahap bengkung putih.

Sdr.Onn, awak boleh perkenalkan saya dengan guru yang sebenar-benar guru kerana guru sejati ialah seseorang yang tahu bagaimana untuk berlaku jujur sebagai presiden dan jurulatih. Dia hanya mengajar 4 jam sahaja daripada 15 hari dia berada di sini. Memeranjatkan bukan?

Sesetengah murid saya turut menyebelahi dia. Yang baiknya tidak seorang pun daripada mereka tahu apa itu silat. Saya banyak memberitahu mereka tentang silat sebelum saya hubungi awak(dulu). Sekarang mereka fikir Radwan akan datang lagi dan terus datang untuk mengajar mereka.

Radwan telah menukar alamat e-mail sebanyak 4 kali sejak saya mula menghubungi dia dan juga nombor faks. Sebelum ini dia menuntut bayaran AS$259(RM900) sebagai bayaran jurulatih, kemudian dia minta AS$52(RM200) seorang bagi bayaran - baju silat AS$30(RM114), permohonan masuk silat AS$2(RM7.60), adat istiadat AS$10(RM38) dan bengkung AS$10(RM38) dan dia maklumkan dalam e-mailnya "Murid akan diuji berdasarkan pencapaian mereka untuk menentukan peringkat bengkung selepas mereka mengikuti latihan silat". Kos di atas menurut dia adalah wajib dan sebagai prosedur biasa untuk mempelajari silat. Dia ada tanya kepada saya berapa ramai murid saya yang akan hadir untuk belajar silat. Saya katakan ada 25 orang. Jadi dia akan dapat AS$1360. Betul-betul mata duitan! Tetapi apabila dia sampai di sini, dia tidak membawa semua perkara ini; dia hanya bawa topi silat yang berharga AS$10(RM38) setiap satu. Tetapi hanya 4 orang sahaja yang beli, dan saya pulangkan semula baki topi yang belum terjual. Dia juga membawa borang keahlian dan meminta setiap murid mengisi borang dan membayar AS$10(RM38) setiap orang. Ada juga sesetengah murid saya yang tidak membayar yuran di kelab saya kerana tidak mampu. Radwan telah mengira dan berkata terdapat seramai 52 orang murid jadi saya perlu beri dia sebanyak ini dan ini!!! Mengarut! Saya telah beri dia AS$300, wang yang saya kutip daripada semua murid saya, yakni lebih daripada AS$250 yang dia minta pada awalnya, tetapi dia sangat tamak, dia minta bayaran untuk jurulatih juga!!!

Awak lihat kami berurusan dengan manusia apa ini? Kami bayar tambang kapal terbang dia, penginapan, makanan dan sebagainya tetapi dia mengajar entah apa-apa, tak berbaloi dengan bayaran yang kami keluarkan untuk 15 hari dia di sini.

Dia bawa tiga majalah silat ke Mauritius untuk tunjukkan kepada saya tetapi dia minta balik apabila hendak bertolak pulang ke Malaysia. Betapa rendahnya akhlak dia.

Mungkin awak kawan baik dia, tetapi sebab awak orang pertama yang saya hubungi, sdaya rasa adalah lebih baik saya memberitahu awak pengalaman yang saya peroleh daripada beliau. Dia beritahu saya sebelum ini bahawa dia akan mengajar saya di Mauritius dan dia pujuk saya supaya tidak datang dan belajar di Malaysia, kalau tidak saya sudahpun pergi ke Malaysia. Sekarang dia pula kata kepada murid saya supaya datang ke Malaysia dan belajar silat dengannya di sana.

Apa punya mentaliti.

Saya boleh lakukan banyak benda kalau dia seorang guru silat sejati tetapi dia rupanya seorang penipu. Dia berbohong banyak kali. Dia tidak tunaikan janji dia.

Apa-apa pun, ini adalah suatu pengalaman pahit. Saya ingin sangat mendapat seorang guru sejati di Mauritius dan bukannya guru palsu. Dan dia kata wang yang kami serahkan kepada beliau akan diserahkan kepada persatuan silat di Malaysia.

Tolong balas surat saya dan tolong jangan bagitahu dia tentang perkara yang saya dedahkan ini. Awak sekarang tentu sedar apa jenis manusia dia ni. Saya juga akan mengirim semua e-mail yang dihantar kepada saya untuk mengesahkan kandungan surat saya ini.

Jazak Allah.

 

Dear Yasin,

Thanks for inform me about the current situation in Mauritius.

First of all, I would like tp apologize on behalf of Malaysian Silat Seni Gayong Association in which Radwan is one of its instructor.

I've known Radwan ince 1994. Actually he is a good teacher. Although he seems too young to be a master, his abilities in silat is unquestionable. I've been taught by him for almost six years. He is an excellence master. His teachings comprised of old systems plus new improvised methods.

But frankly speaking, I have no knowledge beyond that. I've no idea who's right or wrong here. I've known him more than I've known you, but I can't make justification just by follow that criteria.

Radwan once told me that silat should be in line with other well-known martial arts, such as karate and kung fu. For your information, silat is regarded as Malay heritage and solely taught to muslims only. Most of the silat masters today do not accept students beyond Malay races and muslim by faith. That is why this rare art is unknown to others outside the Malay archipelago.

Radwan told me that he want people to give respect to silat. He, like some of the senior masters, even refused to teach certain aspects of silat to his students unless he'd known enough of their loyalty and their faithful intentions. You cannot expect much silat lessons in certain given time. You should show your respect first and then your loyalty before he can proceed to teach you more lessons. Furthermore,you don't have Malay blood although you are a Muslim. Even Malaysia Chinese and Indian are not fortunate enough to be allowed learning silat.

In your current situation, you should not feel bad when your students turn to Radwan for much silat lessons. He is the silat master, not you. It is your own fault when you agree to bring Radwan to Mauritius for teaching silat. You should knew by then that he who going to teach silat and be the only silat master. Furthermore, what do you expect Radwan to do in 2 weeks time? He can't give you intensive course, even anyone here. We can't teach silat to anyone unless we have tested them for their loyalty dan faithful intention. We don't want this deadliest martial arts fall to the wrong hands like before.

For your information, back in 1978, there was a Tunisian guy who came to Malaysia looking for silat lessons. His name was Mohammed Moncef Abdullah Al-Querghi. He was here for almost a year. He learned silat from the late grandmaster and other senior intructors. He even married to a Malay girl named Normah, who also a silat exponent. What I've heard lately from his ex-students(who seek refuge and resided in London), Moncef is now in prison. He was jailed for 20 years because of his subversive activities. A question for you, what do we get from this kind of person? He disgraced not only his faith but the silat organisation in Malaysia. He used Silat Seni Gayong to tumble the Tunisian government!

Even until now, his students still contacted me and asked me favour to help them establish contact with Silat Seni Gayong master here. I myself had brought the matters to my most senior teacher. She (yes, she is a woman, the daughter of the late Mahaguru). She advised me to ignore that silly query.She don't want silat to be connected with any crime activities and many bad things.

In early 1990's, several Arabs came to Malaysia to further their studies in silat. Most of them were Moncef's students. After they'd learned enough lessons, they went back to their home country and open a new school. Unfortunately, I believed that it was not a silat school. They may invent a new styles which consist of various martial arts including silat. And again, what do we get from this sort of persons? Any person who has differents backgrounds of martial arts have a tendency to open a new new styles! And make money out of it!

That is why I think Radwan asked you to sign certain papers and asked you to follow certain regulations before you were allowed to learn silat. He don't want any traitor who might stab his back when he back home.

Once again, please do forgive me if my reply do not favour you. May Allah bless to the truth seeker of His creations!

 

Reply from Yasin

IN THE NAME OF ALLAH, THE FIRST AND THE LAST

Dear Brother Onn,

Assalamualaikum wrt. wbt.

Thanking you for your reply. It's true you know Ridwan better than me, and its equally true that all Mulims are brothers. May be i was wrong to some extent and may be Ridzwan was right to some extent, but Allah always judges rightly. May be you have never experienced such things in life, but if by Allah you encounter this type of situation, may the Lord help you to overcome it.

Yes its true that in two weeks i could not learn that much, but it was not me who said that i would be prepared to such and such level, it was said by Brother Ridzwan himself. Now for Silat, i really admire the principles and the Islamic ceremonies attached to it. Alhamdoulillah! But if the Prophet (s) himself does not show distingtion between Muslims except in matters of faith, then how can the silat (an Islamic martial art) be extolled physically and theoretically to Malay people only?

Martial Art is a means and Allah is the Maker. Sorry brother Onn, I'm not stabbing Radzwan at his back, how much warmth i and my family had for him i could not say, but something must have been going wrong somewhere. I can say such and such thigs, or you may say such and such things but Allah knows the internal and external, and He is Aleem'l Ghaib. I have known about silat 10 to 15 years back, but i always consider it as a Muslim Martial Art, whereas those students who turned back to Radzwan was only interested with silat as a magical, mysterious style or of supernatural powers. There is no power but in Allah, may be what overfilled my heart i have voiced it.May Allah show you in dream what you could not see in reality! However i apologize to have hurt anybody directly or indirectly, and after all we are Muslims.

Always Brotherly yours

Mohamad Yasin Owadally

Port-Louis
Mauritius
Tel (230) 2401820
Fax (230) 2085374
e-mail- yasin65@hotmail.com

Jazak Allah. Hope you will reply very soon.